Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Uw Facebook-account is niet verbonden aan een account op de site. Schrijf je van tevoren in

Als u zich net hebt geregistreerd bij Facebook, laadt u de pagina over enkele ogenblikken opnieuw terwijl uw registratie volledig is geactiveerd.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Review Dacia Bigster 4x4 (2025) - SUV met off-roadambities?

Geschreven door Klaas Janssens op

Wie een vierwielaangedreven Dacia Bigster wil, kan enkel bij een mildhybride 1,2 liter-turbobenzine met manuele versnellingsbak terecht. AutoGids doet de test.

Prijs
NB

Met de Bigster zoekt Dacia het een segment hogerop, weliswaar zonder te tornen aan de kernwaarden van het merk. Want ook deze voor grote en kroostrijke gezinnen ontwikkelde SUV biedt bijzonder veel auto voor verrassend weinig geld.

Daarbij focust de Roemeense Renault-dochter graag op het avontuurlijke karakter van zijn jongste hitmachine, onder meer door stoere InNature-accessoires zoals dakrails, een slaappack en een geïntegreerde tent aan te prijzen. De populaire Hybrid 155-variant van de Dacia Bigster is nochtans enkel met voorwielaandrijving te bestellen.

Aandrijving Dacia Bigster 4x4

Nu houdt Dacia wel een 4x4-versie achter de hand, maar die laat zich enkel combineren met 130 pk (de voorwielaangedreven motorvariant heeft 140 pk) sterke benzinemotor en manuele zesversnellingsbak. En dat is toch een aderlating, want die drukgevoede vierpitter heeft wel wat moeite om de flink uit de kluiten gewassen Bigster vooruit te branden.

Review Dacia Bigster 4x4 (2025) - eerste test AutoGids

Het brandstofverbruik schiet snel de hoogte in en tussensprints worden steevast vergezeld door een stevige, wat amechtig klinkende motorronk. Bovendien schakelt die handbak helemaal niet zo precies, waardoor je alsnog het gevoel krijgt in een budgetwagen te zitten.

Rijden Dacia Bigster 4x4

Nu staat daar wel een grotere autonomie tegenover, als 4x4 kan de Bigster zijn genereuze bodemvrijheid optimaal uitspelen op gehavend terrein. Bovenop de bestaande rijmodi voegt Dacia een Offroad-stand toe die de anders variabele aandrijfkrachten tussen de voor- en de achteras bevriest tot een snelheid van 80 km/u, zodat je over flink meer grip beschikt om over het zand of door de modder te ploeteren.

Review Dacia Bigster 4x4 (2025) - eerste test AutoGids

Zeker in combinatie met de M+S-vierseizoensbanden die onder onze testwagen lagen. Dat elke Bigster over een speciaal off-roadmenu en over elektronische afdaalhulp beschikt, zorgt hier alsnog voor een concrete meerwaarde.

Review Dacia Bigster 4x4 (2025) - eerste test AutoGids

Goed, een echte terreinwagen is het nog steeds niet. Toch geraak je een stuk verder dan een heleboel veel duurdere SUV’s met veel complexere aandrijfsystemen. En als je dan toch een keertje schade rijdt bij het aftasten de terreinmogelijkheden, weet je dat de reparatiekosten binnen de perken zullen blijven.

Conclusie Dacia Bigster 4x4

Vierwielaandrijving is al lang geen must meer. Toch niet op een budget-SUV met een uitgesproken gezinsroeping, wat meteen verklaart waarom de Belgische invoerder deze variant (tijdelijk?) uit het aanbod geschrapt heeft.

Logisch, maar jammer. Want ondanks zijn motorische beperkingen toont de Bigster 4x4 zich lekker veelzijdig. Ook dat is Dacia.

Verwante testen

In dit artikel : Dacia, Dacia Bigster

Hoofdredacteur AutoGids

Instagram: @kjanssens_pro

Tests

Onze tests

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars