Met de Bigster zoekt Dacia het een segment hogerop, weliswaar zonder te tornen aan de kernwaarden van het merk. Want ook deze voor grote en kroostrijke gezinnen ontwikkelde SUV biedt bijzonder veel auto voor verrassend weinig geld.
Daarbij focust de Roemeense Renault-dochter graag op het avontuurlijke karakter van zijn jongste hitmachine, onder meer door stoere InNature-accessoires zoals dakrails, een slaappack en een geïntegreerde tent aan te prijzen. De populaire Hybrid 155-variant van de Dacia Bigster is nochtans enkel met voorwielaandrijving te bestellen.
Aandrijving Dacia Bigster 4x4
Nu houdt Dacia wel een 4x4-versie achter de hand, maar die laat zich enkel combineren met 130 pk (de voorwielaangedreven motorvariant heeft 140 pk) sterke benzinemotor en manuele zesversnellingsbak. En dat is toch een aderlating, want die drukgevoede vierpitter heeft wel wat moeite om de flink uit de kluiten gewassen Bigster vooruit te branden.

Het brandstofverbruik schiet snel de hoogte in en tussensprints worden steevast vergezeld door een stevige, wat amechtig klinkende motorronk. Bovendien schakelt die handbak helemaal niet zo precies, waardoor je alsnog het gevoel krijgt in een budgetwagen te zitten.
Rijden Dacia Bigster 4x4
Nu staat daar wel een grotere autonomie tegenover, als 4x4 kan de Bigster zijn genereuze bodemvrijheid optimaal uitspelen op gehavend terrein. Bovenop de bestaande rijmodi voegt Dacia een Offroad-stand toe die de anders variabele aandrijfkrachten tussen de voor- en de achteras bevriest tot een snelheid van 80 km/u, zodat je over flink meer grip beschikt om over het zand of door de modder te ploeteren.

Zeker in combinatie met de M+S-vierseizoensbanden die onder onze testwagen lagen. Dat elke Bigster over een speciaal off-roadmenu en over elektronische afdaalhulp beschikt, zorgt hier alsnog voor een concrete meerwaarde.

Goed, een echte terreinwagen is het nog steeds niet. Toch geraak je een stuk verder dan een heleboel veel duurdere SUV’s met veel complexere aandrijfsystemen. En als je dan toch een keertje schade rijdt bij het aftasten de terreinmogelijkheden, weet je dat de reparatiekosten binnen de perken zullen blijven.
Conclusie Dacia Bigster 4x4
Vierwielaandrijving is al lang geen must meer. Toch niet op een budget-SUV met een uitgesproken gezinsroeping, wat meteen verklaart waarom de Belgische invoerder deze variant (tijdelijk?) uit het aanbod geschrapt heeft.
Logisch, maar jammer. Want ondanks zijn motorische beperkingen toont de Bigster 4x4 zich lekker veelzijdig. Ook dat is Dacia.