Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Uw Facebook-account is niet verbonden aan een account op de site. Schrijf je van tevoren in

Als u zich net hebt geregistreerd bij Facebook, laadt u de pagina over enkele ogenblikken opnieuw terwijl uw registratie volledig is geactiveerd.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Review Jeep Avenger 4xe (2025) - eindelijk een echte Jeep?

Geschreven door Olivier Maloteaux op

Jeeps kleinste is er nu eindelijk ook als vierwielaandrijver. Al doet deze Avenger 4xe daarvoor wel een beroep op een elektromotor in plaats van een traditionele koppeling. Wat geeft dat offroad?

34.450 €

Bij zijn lancering deed de kleine Avenger de traditionele Jeep-fans lichtjes steigeren. Want een auto die gebouwd werd in Polen, op een Frans platform, met Franse motoren en… voorwielaandrijving, was die nog wel de naam ‘Jeep’ waardig? Aan dat laatste bezwaar komt Stellantis, moederhuis van Jeep, nu tegemoet, met een avontuurlijke variant van de Avenger, uitgerust met vierwielaandrijving.

Algemeen concept Jeep Avenger 4xe

Één probleem evenwel: deze Avenger 4xe rust op hetzelfde e-CMP2-platform als de overige motorversies, en die basis is niet geschikt voor een klassiek 4x4-systeem met een aandrijfas naar achteren. Jeep heeft dus noodgedwongen moeten kiezen voor een alternatief zonder mechanische verbinding tussen voor- en achteras, door aan de bestaande mildhybride e-Hybrid-variant een elektromotor op de achteras toe te voegen.

Koetswerk en interieur Jeep Avenger 4xe

De vierwielaangedreven Avenger 4xe is uiterlijk herkenbaar aan zijn specifieke en hoger gemonteerde mislichten, zijn bumpers voorzien van een krasvrije laag, zijn standaard dakrails, zijn zichtbare sleepoog achteraan (om de auto uit de modder te trekken indien nodig) en aan zijn groene accenten op zijn koetswerk.

Review Jeep Avenger 4xe (2025)

Binnenin zijn de stoelen overtrokken met een waterdichte en makkelijk te reinigen stof. Toch is het niet allemaal rozengeur en maneschijn. De koffer van deze Avenger 4xe bijvoorbeeld krimpt met 60 liter ten opzichte van de e-Hybrid, als gevolg van de elektromotor achterin en de meerarmige as in plaats van de torsieas. 

Motor en specificaties Jeep Avenger 4xe

De aandrijflijn van deze Avenger 4xe bestaat dus uit een 1.2-driecilinder (een evolutie van de Franse Puretech-motor, maar dan met een distributieketting in plaats van de gewraakte riem), gekoppeld aan twee elektromotoren: de bestaande unit van 28 pk die geïntegreerd werd in de gerobotiseerde versnellingsbak (van Belgisch fabricaat trouwens, want afkomstig van Punch Powertrain uit Sint-Truiden), en daarbovenop een even krachtige elektromotor die de achterwielen kan aandrijven. Beide elektromotoren halen hun stroom uit een 48-voltbatterij van amper 0,43 kWh, gelegen onder de bestuurdersstoel.

Review Jeep Avenger 4xe (2025)

Het geheel is in totaal 145 pk sterk, maar dat piekvermogen is uiteraard enkel beschikbaar in vierwielaangedreven modus, en die is slechts actief tot 90 km/u. Boven die drempel wordt de achteras losgekoppeld en is de Avenger 4xe een doodgewone voorwieltrekker, zonder de extra boost van de tweede motor. Voor de rest kiest de elektronica zelf op het de achterwielen mee aan het werk zet, afhankelijk van de vraag naar vermogen, de gripomstandigheden en/of het gekozen rijprogramma. 

Rijgedrag: offroad Jeep Avenger 4xe

In de modi Snow en Sand & Mud bijvoorbeeld wordt de Avenger tot 30 km/u altijd op de vier wielen aangedreven (in een vaste verhouding van 50/50 procent over voor- en achteras). De achterste motor is gekoppeld aan een sterke reductieverhouding (22,7:1), om makkelijker steile hellingen te kunnen tackelen.

Review Jeep Avenger 4xe (2025)

En voor nijdige afdalingen houdt de Hill Descent Control de snelheid onder controle, zodat je het rempedaal niet hoeft aan te raken. Jeep maakt zich ook sterk dat de 4xe door water van 40 centimeter diep kan waden, 17 centimeter meer dan voor de voorwielaangedreven variant.

Een korte uitstap over een onverhard parcours toonde aan dat deze Avenger 4xe behoorlijk zijn streng trekt op wegen en paden, ook al is het natuurlijk geen robuuste modderworstelaar zoals de Wrangler. Van mechanisch vergrendelbare differentiëlen is in deze Avenger geen sprake; hier is het puur de elektronica die een doorslippend wiel afremt.

Review Jeep Avenger 4xe (2025)

Toch kun je je probleemloos een heel eind van de gebaande paden wagen met de 4xe, zeker omdat dat deze variant standaard geschoeid is met M+S-vierseizoenenbanden, 1 centimeter hoger van de grond staat (21 centimeter in totaal) en uitgerust is met een bodembeschermplaat voor zijn benzinemotor.

Verbruik Jeep Avenger 4xe

Je hoeft trouwens niet bang te zijn dat de elektromotor achterin plots zonder stroom komt te zitten: de verbrandingsmotor vult de reserves in de kleine batterij voortdurend aan, zodat er altijd genoeg elektrische ‘jus’ voorhanden is. Maar... het verbruik stijgt wel met een halve liter per 100 kilometer.

Review Jeep Avenger 4xe (2025)

Een gevolg van de 187 kilogram extra die deze versie op de weegschaal zet, en van de vierseizoenenbanden met hun grotere rolweerstand, maar ook de prijs voor de extra energie die nodig is om de achterste elektromotor van stroom te voorzien. Gelukkig kan ook de 4xe nog altijd wel kortstondig elektrisch rijden (zolang je het gaspedaal tenminste ontziet) om zowat benzine te sparen.

Prijs Jeep Avenger 4xe

OVERZICHT Belgische prijzen van de Jeep Avenger en de Avenger 4xe

Conclusie Jeep Avenger 4xe

Door zijn achterwielen mee aan het werk te zetten, wordt de Avenger 4xe meer een volwaardige Jeep. Eentje die ook al wat licht terreinwerk naar zijn hand kan zetten. Of deze variant een groot succes gaat worden, durven we te betwijfelen, zeker omdat Jeep deze 4xe enkel aanbiedt in de duurdere afwerkingsniveaus.

Maar de Jeep Avenger 4xe heeft op zijn minst het voordeel te bestaan, want kleine SUV’s met vierwielaandrijving, die zijn dun gezaaid.

     

 

 

 

                                    

Verwante testen

In dit artikel : Jeep, Jeep Avenger

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker