Eerste test / Review Peugeot E-3008 Dual Motor (2025) - is het sop de kool wel waard?
Is de voorwielaangedreven Peugeot E-3008 met zijn 213 pk je niet snel genoeg? Dan is er voortaan ook de Dual Motor, die dankzij een extra motor in totaal 325 pk op de vier wielen zet. AutoGids doet de test.

Concept Peugeot E-3008 Dual Motor
Het recept achter deze Peugeot E-3008 Dual Motor is simpel en bekend: neem de voorwielaangedreven variant van 213 pk en voeg een motor op de achteras toe. Het resultaat: vierwielaandrijving en een totaalvermogen van 325 pk. Genoeg om in 6 seconden rond naar 100 km/u te sprinten, hetzij bijna 3 seconden dan de Standard Range- en Long Range-varianten van respectievelijk 213 en 231 pk.
Rijbereik Peugeot E-3008 Dual Motor
Extra pit die wel ten koste gaat van het rijbereik: de 490 kilometer (volgens de WLTP-cyclus) van de Dual Motor is 36 kilometer minder dan wat de Standard Range uit dezelfde batterij van 73 kWh haalt. Ten opzichte van de Long Range en zijn 97 kWh-pakket bedraagt het verschil zelfs 211 kilometer.
Peugeot koos voor deze Dual Motor bewust niet voor de grote batterij, omdat dan de prijs te hoog zou oplopen. Wij verbruikten tijdens deze test gemiddeld 22,5 kWh/100 km, goed voor een reële actieradius van 320 kilometer. Redelijk, zonder meer. Wisselstroom laden kan met 11 kW, op gelijkstroom bedraagt het piekvermogen 160 kW.
Rijgedrag Peugeot E-3008 Dual Motor
Om de bijkomende 83 kilo’s van de motor achterin te compenseren, hebben de ingenieurs het de veren en schokdempers achteraan wat meer aangespannen, terwijl de voorste antirolstang wat dikker en de achterste wat dunner gemaakt werd. De bedoeling was om het evenwicht van de voorwielaangedreven E-3008 te behouden, zonder aan het comfort te raken.
Opdracht volbracht: ondanks zijn 2,3 ton gaat deze Peugeot nog altijd net zo kundig de bocht om als de varianten met enkel een motor in de neus… zonder daarom echt speelser aan te voelen. Om de achterkant niet te destabiliseren, doet de achterste elektromotor in bochten niet aan energierecuperatie wanneer je van het gas gaat.
Behalve dan in de nieuwe 4WD-stand, die evenveel koppel naar voor- en achteras stuurt en bedoeld is om met stapvoetse snelheden over een ondergrond met weinig grip te kruipen. Een beetje windowdressing, want ook als Dual Motor koestert de E-3008 niet echt ambities naast het asfalt.
Koffer en prijs Peugeot E-3008 Dual Motor
Op praktisch vlak betekent de komst van de elektromotor achterin dat de koffer 50 liter verliest: onder het bagagescherm past nu nog ‘maar’ 470 liter. Voorlopig is deze E-3008 Dual Motor er enkel in de First Edition (in feite een GT-versie voorzien van bijna alle opties), voor 59.750 euro. Dat is toch 7.000 euro meer dan een E-3008 Standard Range GT en zelfs 10.950 euro duurder dan de basisversie Allure.
Conclusie Peugeot E-3008 Dual Motor
Deze Peugeot E-3008 Dual Motor rijdt bijzonder aangenaam, maar eigenlijk schuilt zijn enige meerwaarde in die snellere prestaties... waarvoor je een prijs betaalt qua rijbereik en qua laadvolume. Gezinnen zullen voor zichzelf moeten uitmaken of het sop de kool waard is.
In dit artikel : Peugeot, Peugeot 3008

Tests
Onze tests
Stockwagens
Stockwagens in de kijker
Tweedehands
Tweedehandswagens in de kijker
Beoordelingen
Laatste beoordelingen van eigenaars
-
Peugeot 3008 1.5 BlueHDi 96kW S&S EAT8 Active (2020)
-
Algemene tevredenheid : 13.75/20
- Beoordeling eigenaar
- De 8 beoordelingen tonen
-
Peugeot 3008 2.0 BlueHDi 100kW S&S GT Line (2017)
-
Algemene tevredenheid : 14/20
- Beoordeling eigenaar
- De 0 beoordelingen tonen
-
Peugeot 3008 1.2 Puretech 96kW S&S Allure (2016)
-
Algemene tevredenheid : 15.66/20
- Beoordeling eigenaar
- De 74 beoordelingen tonen