Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
FR
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Volkswagen T-Cross 1.0 TSI: Ook de Polo doet mee

De SUV-gekte breidt uit bij VW, waar de T-familie groeit. Na de T-Roc op basis van de Golf is dit de T-Cross afgeleid van de Polo. Het is een brave en compacte stads-SUV geworden die nu al verkrijgbaar is met een 1.0 TSI van 95 of 115 pk.

20.070 €
  • Score redactie NC

Overzicht :

SUV DAYS op 11 en 12 mei 2019

Ontdek, samen met onze redactie, gratis meer dan 30 SUV's

Meer over het evenement >>

Het concept

Bij Volkswagen kleeft de R op auto’s met een “Racing”-karakter en de T op die met een euh… offroad-instelling. Nu ja, dat klopt wel voor de Touareg, die forse bourgeois die zich graag vuil maakt op aardewegen. Maar het gaat al minder op voor de Tiguan en de T-Roc, die in de eerste plaats SUV’s zijn. De recente T-Cross trekt die filosofie door en wil een auto waarvan het succes onbetwistbaar is ruimer en praktischer maken.

Wat er verandert

Voor de kleinste SUV van het Volkswagen-gamma hebben de ontwikkelaars gekozen voor een oud en beproefd recept. Ze zijn uiteraard vertrokken van het befaamde MQB-platform, dat zich naar hartenlust laat uitrekken of inkorten om plaats te bieden aan een dwars ingeplante motor en zo forse schaalvoordelen te bekomen voor modellen van de Polo tot de Passat, met daartussen de Golf, de T-Roc of de Tiguan. En we mogen ook niet vergeten dat de neven van Audi, Seat en Skoda ook gebruik maken van dit quasi universele platform om een paar van hun mooiste (en populairste) auto’s te bouwen.

Omdat vandaag elke aanleiding goed is om bijna alles wat rijdt om te bouwen tot een SUV, zet nu ook de Polo de stap. Op voorwaarde dat je niet allergisch bent voor deze zeer dominante trend in het huidige autolandschap moeten we toegeven dat het resultaat geslaagd oogt. Net zoals de T-Roc echt een eigen persoonlijkheid heeft die ver van de Golf verwijderd is, lijkt ook de T-Cross nauwelijks op de Polo, hoewel hij daar nochtans flink wat DNA van heeft overgenomen.

Uiteraard is de kleinste cross-over van het gamma wat gegroeid in vergelijking met zijn verwekker. Met een lengte van 4,11 meter en een hoogte van 1,58 meter is de T-Cross respectievelijk 54 en 138 millimeter groter dan de Polo. En omdat bescheidenheid bij VW een troef is, zien we hem nog wel de referentie van zijn segment worden. Let maar eens op…

Hoe hij rijdt

De indruk dat je de weg beter overziet is grotendeels verdampt nu SUV’s op alle hoeken van de straat opduiken (de bestuurder en de voorste passagier zitten hier 597 millimeter boven de weg, achterin zit je 652 millimeter hoog), dus zit het interessante van dit soort auto vandaag vooral in het interieur. Het effect is geslaagd. Ondanks zijn relatief beperkte formaat en een wielbasis die exact dezelfde is als die van de Polo (2,55 meter) biedt de T-Cross al zijn inzittenden een mooie hoeveelheid ruimte. Ok, drie forse basketspelers zullen niet graag 1.000 kilometer lang meereizen op de achterbank, maar de indruk van een ruim interieur is reëel.

Bovendien maakt vooral de moduleerbaarheid van de T-Cross een auto die op de lange termijn plezierig blijft.

Zo kan de achterbank 14 centimeter verschuiven, zodat je het comfort van de passagiers achterin kan vergroten of zonder probleem kan gaan shoppen bij een bepaalde beroemde Zweedse winkelketen van zelfbouwmeubelen. Zeker omdat de 60/40-rugleuning van de achterbank gedeeltelijk of geheel kan worden neergeklapt terwijl ook de rugleuning van de voorste passagiersstoel kan worden platgelegd. Of toch als je de juiste optie hebt afgevinkt. Kortom, je kan rekenen op een vlakke laadvloer en een koffervolume dat kan oplopen tot 1.281 liter. Helemaal niet slecht voor een voertuig van dit formaat.

Budget

De Volkswagen-typische degelijkheid sluit originaliteit niet uit. Zo straalt het interieur een foutloze afwerking uit vanaf de eerste indruk, maar kan de klant er wel een persoonlijke toets aan toevoegen via designpacks, of een R-Linepakket als je van een sportieve toets houdt.

In zijn basisversie blijkt de T-Cross daarentegen een beetje gierig. Natuurlijk heeft hij wel alle rijhulpsystemen die onmisbaar zijn voor een goed rapport bij EuroNCAP, maar voor airco moet je bijvoorbeeld 365 euro toevoegen aan de factuur.

Ook het gebrek aan een handgreep in de hemel voor de voorste passagier of een middenarmsteun die naam waardig zijn spijtige missers. Dat hangt allemaal samen met de beroemde “kostenreductie”. Voor een auto die in basisversie 19.775 euro kost is dat wat jammer.

Ons verdict

Het lijkt erop dat Volkswagen nog maar eens een voltreffer heeft die helemaal met zijn tijd mee is. Een aangenaam design, een laag verbruik dankzij de voldoende krachtige eenliter, rijcomfort op zijn Duits en, vooral, een aangename hoeveelheid binnenruimte. En met zijn formaat is dit een SUV die perfect aan de stad aangepast is. Eindelijk, zouden we bijna durven zeggen…

  • Fris smoeltje, duidelijk anders dan Polo
  • Slim ingedeeld interieur
  • DSG-versnellingsbak nog steeds even aangenaam
  • Geen handgreep voor passagier voorin
  • Geen schuifdak, ook niet als optie
  • Airco niet standaard op basisversie

In dit artikel : Volkswagen, Volkswagen T-cross

Geschreven door op