Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Uw Facebook-account is niet verbonden aan een account op de site. Schrijf je van tevoren in

Als u zich net hebt geregistreerd bij Facebook, laadt u de pagina over enkele ogenblikken opnieuw terwijl uw registratie volledig is geactiveerd.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / 2025 BYD Atto 2 45 kWh (Boost)

Geschreven door Olivier Maloteaux op

Het Chinese Build Your Dreams blijft maar elektrische modellen op onze markt afvuren. Zoals deze Atto 2, die zijn pijlen richt op het populaire segment van de stads-SUV’s. Een auto die met zijn bijzonder aantrekkelijke verhouding prijs-uitrusting ook de particulier naar de BYD-showroom hoopt te kunnen lokken.

31.990 €
  • Score redactie /20

Als je de autosector een beetje volgt, klinkt de naam BYD je intussen ongetwijfeld al vertrouwd in de oren. De drie letters staan voor ‘Build Your Dreams’, een gigantisch Chinees (privé)bedrijf dat opgericht werd in 1995 en faam verwierf als fabrikant van lithium-ionbatterijen voor gsm’s (Nokia’s en Motorola’s) en draag­bare computers. In 2003 maakte BYD dan de overstap naar de auto­sector, waar het uitgroeide tot een grote ­wereldspeler die vandaag batterijen levert voor heel wat grote Europese en Japanse autobouwers, maar ook voor bepaalde Tesla-modellen.

Rond die batterijen bouwt BYD in­tussen eveneens zelf auto’s, en met ­succes: het kan intussen wedijveren met Tesla om de titel van ’s werelds grootste EV-fabrikant. Ook in België is het merk in volle opmars, met 343 procent meer verkochte auto’s in 2024 dan in 2023, en in de eerste helft van dit jaar alweer een toename met ongeveer 80 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Nu klinken die cijfers wel spectaculairder dan ze zijn; absoluut gezien spreken we dan over 553 auto’s in 2023, 2.500 in 2.024 en ongeveer 1.500 voor de eerste zes maanden van 2025. Dat blijft bescheiden in het licht van de 50.000 ­wagens die marktleider BMW vorig jaar in ons land wist te slijten… Maar goed, de trend is dus wel degelijk positief. 

Bovendien gaat er haast geen maand voorbij of BYD lanceert wel een nieuw model in ons land. De catalogus telt intussen acht elektrische modellen, gaande van een kleine stadsauto (de pas voorgestelde Dolphin Surf) tot een grote SUV (Tang), met daartussen vooral een hele rist cross-overs in allerlei formaten. De kleinste daarvan is deze nieuwe Atto 2, die uitkomt in het felbevochten en populaire segment van de stads-SUV’s. Met als voornaamste argument zijn aantrekkelijke verhouding prijs-uitrusting, maar er is meer…

Topversie onderweg

Zo ‘nieuw’ is de Atto 2 eigenlijk niet: in thuisland China rijdt hij al sinds de lente van vorig jaar rond, zij het onder de naam Yan Up. Echt spectaculair kun je zijn looks niet noemen: het designteam onder leiding van Wolfgang Egger (bekend van zijn ontwerpen voor Audi, Alfa Romeo en Lamborghini) schudde een vrij klassiek en braaf lijnenspel uit zijn pen. Met als enige originaliteit de inzetstukken in een contrasterende kleur voor de onderkant van het koetswerk, bedoeld om de Atto 2 een stoere offroadlook te geven.

Met een lengte van 4,31 meter zit deze SUV in het vaarwater van kleinere compacte elektrische SUV’s zoals de Citroën ë-C3 Aircross, de Hyundai Kona Electric, de Kia EV3, de Opel Frontera of de Peugeot E-2008. Met dat verschil dat de meeste daarvan ook beschikbaar zijn met een benzinemotor in de neus – al dan niet in combinatie met elektrische ondersteuning. Daar is hier geen sprake van: de Atto 2 is er alleen puur elektrisch.

Technisch rust hij op BYD’s e-Platform 3.0, een architectuur waarbij de batterij deel uitmaakt van de dragende structuur van de auto en op die manier bijdraagt tot de algemene stijfheid; de bovenkant van de batterijbehuizing is meteen ook de vloer voor het interieur. Datzelfde e-Platform 3.0 doet trouwens dienst onder verschillende BYD-modellen, waaronder de Seal, maar ook de Atto 3 en de Dolphin, die qua buitenformaat perfect vergelijkbaar is aan deze Atto 2, maar die techniek in een klassiekere hatchbackvorm verpakt.

Het Atto 2-gamma in België is voor­lopig beperkt tot één aandrijfgeheel, opgebouwd rond een elektromotor van 177 pk en een batterij van 45,12 kWh (bruto, maar wel bijna volledig bruikbaar). De instapversie met 95 pk-motor en kleine 32 kWh-accu die in China en in sommige andere landen op het menu staat, komt (allicht) niet naar ons land. Wél mogen we tegen het einde van het jaar nog een topversie verwachten, uitgerust met de grotere batterij van 60 kWh uit de Dolphin. Die zou dan een WLTP-rijbereik van ongeveer 420 kilometer moeten kunnen halen, een dikke 100 kilometer meer dus dan de huidige 45 kWh-variant.

Foto’s: Jonathan Godin

In dit artikel : BYD, BYD Atto 2

Tests

Onze tests