Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Uw Facebook-account is niet verbonden aan een account op de site. Schrijf je van tevoren in

Als u zich net hebt geregistreerd bij Facebook, laadt u de pagina over enkele ogenblikken opnieuw terwijl uw registratie volledig is geactiveerd.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / 2025 Mercedes CLA 250+ "with EQ Technology" (Sport Edition)

Geschreven door Frédéric Kevers op

Mercedes maakt schoon schip en lanceert een volledig nieuwe generatie elektrische EQ-modellen. Das Haus legt de lat bijzonder hoog, aan de CLA 250+ om er ook over te springen.

59.169 €
  • Score redactie 15.65 /20

Deze CLA 250+ springt spaarzaam met zijn elektriciteit om: met een gemiddeld stroomverbruik bij een normale rijstijl van 14,1 kWh/100 km kan hij zonder blikken of blozen de referentie ter zake, de Tesla Model 3, in de ogen kijken. Met héél veel geduld en de nodige anticipatie wisten we op een haar na zelfs het gemiddelde WLTP-normverbruik te evenaren: 12,7 kWh/100 km.

Op onze Belgische snelwegen – inclusief de nodige files – kwamen we uit op 15,7 kWh/100 km, op de Duitse Autobahn tussen Luik en Frankfurt en terug maten we 18,8 kWh/100 km… ondanks drie volwassenen in de auto én een gemiddelde snelheid van 114 km/u. Zelfs bij zo’n stevig tempo zijn etappes van 320 kilometer tussen twee laadbeurten geen enkel probleem. En dan nog hoef je dankzij de hoge laadsnel­heden nooit lang stil te staan terwijl je aan de stekker hangt.

Gebruikskosten versus aanschafkosten

Schappelijke gebruikskosten dus, maar de aanschafprijs van deze elektrische CLA zou wel nog eens een hinderpaal kunnen vormen. De minst dure elektrische CLA (CLA 200, met 58 kWh-batterij en tot 224 pk toegeknepen motor) kost al 49.610 euro. Voor deze CLA 250+ moet je daarentegen op minstens 55.055 euro rekenen, en zelfs op 59.895 euro voor onze Sport Edition.

Dat zijn stevige bedragen voor een model uit Mercedes’ A-familie, maar daar staat wel een complete standaarduitrusting tegenover. Het belangrijkste is daarbij altijd inbegrepen, conform het nieuwe commerciële beleid van het merk, dat eerder inzet op uitrustingsniveaus en pakketten in plaats van het vroegere telefoonboek aan losse opties.

Patagoniërood

Niettemin kostte onze testauto, in zijn Manufaktur Patagoniërood (1.210 euro) alles bij elkaar toch een pittige 60.197 euro. Om dat even te kaderen: een Tesla Model 3 Long Range RWD is er al vanaf 45.990 euro, een vergelijkbare BYD Seal Design kost 48.400 euro en zelfs een Polestar 2 Long Range Single Motor heb je al vanaf 52.690 euro… al is die voor dat geld bij lange na niet zo compleet uitgerust als deze CLA. Als je dat aspect ook in rekening brengt, is deze CLA 250+ niet eens zo duur… toch niet voor een premiummodel.

Fiscaal gezien is deze elektrische variant overal interessant. In Wallonië moet je door het motorvermogen van 200 kW wel rekening houden met een relatief hoge BIV van 1.218 euro, maar ook dat is redelijk gezien het prestatieniveau. Voor een even krachtige benzine of diesel ben je doorgaans veel meer kwijt.

Geteste versie

Verbruik gemengd NB
CO2-uitstoot 0 g/km
0 tot 100 km/u 0,00 sec.
1000m vanuit stilstand NB
Kostprijs per km 0,57 €
VAA per maand NB
Web Editor

Tests

Onze tests