- Score redactie 15.65 /20
Deze CLA 250+ springt spaarzaam met zijn elektriciteit om: met een gemiddeld stroomverbruik bij een normale rijstijl van 14,1 kWh/100 km kan hij zonder blikken of blozen de referentie ter zake, de Tesla Model 3, in de ogen kijken. Met héél veel geduld en de nodige anticipatie wisten we op een haar na zelfs het gemiddelde WLTP-normverbruik te evenaren: 12,7 kWh/100 km.
Op onze Belgische snelwegen – inclusief de nodige files – kwamen we uit op 15,7 kWh/100 km, op de Duitse Autobahn tussen Luik en Frankfurt en terug maten we 18,8 kWh/100 km… ondanks drie volwassenen in de auto én een gemiddelde snelheid van 114 km/u. Zelfs bij zo’n stevig tempo zijn etappes van 320 kilometer tussen twee laadbeurten geen enkel probleem. En dan nog hoef je dankzij de hoge laadsnelheden nooit lang stil te staan terwijl je aan de stekker hangt.
Gebruikskosten versus aanschafkosten
Schappelijke gebruikskosten dus, maar de aanschafprijs van deze elektrische CLA zou wel nog eens een hinderpaal kunnen vormen. De minst dure elektrische CLA (CLA 200, met 58 kWh-batterij en tot 224 pk toegeknepen motor) kost al 49.610 euro. Voor deze CLA 250+ moet je daarentegen op minstens 55.055 euro rekenen, en zelfs op 59.895 euro voor onze Sport Edition.
Dat zijn stevige bedragen voor een model uit Mercedes’ A-familie, maar daar staat wel een complete standaarduitrusting tegenover. Het belangrijkste is daarbij altijd inbegrepen, conform het nieuwe commerciële beleid van het merk, dat eerder inzet op uitrustingsniveaus en pakketten in plaats van het vroegere telefoonboek aan losse opties.
Patagoniërood
Niettemin kostte onze testauto, in zijn Manufaktur Patagoniërood (1.210 euro) alles bij elkaar toch een pittige 60.197 euro. Om dat even te kaderen: een Tesla Model 3 Long Range RWD is er al vanaf 45.990 euro, een vergelijkbare BYD Seal Design kost 48.400 euro en zelfs een Polestar 2 Long Range Single Motor heb je al vanaf 52.690 euro… al is die voor dat geld bij lange na niet zo compleet uitgerust als deze CLA. Als je dat aspect ook in rekening brengt, is deze CLA 250+ niet eens zo duur… toch niet voor een premiummodel.
Fiscaal gezien is deze elektrische variant overal interessant. In Wallonië moet je door het motorvermogen van 200 kW wel rekening houden met een relatief hoge BIV van 1.218 euro, maar ook dat is redelijk gezien het prestatieniveau. Voor een even krachtige benzine of diesel ben je doorgaans veel meer kwijt.
Geteste versie
| Mercedes-Benz CLA-Klasse CLA 250+ Sport Edition | |
| Verbruik gemengd | NB |
| CO2-uitstoot | 0 g/km |
| 0 tot 100 km/u | 0,00 sec. |
| 1000m vanuit stilstand | NB |
| Kostprijs per km | 0,57 € |
| VAA per maand | NB |
- Score eigenaars /20
- De 21 beoordelingen lezen over de Mercedes-Benz CLA-Klasse
In dit artikel : Mercedes-Benz, Mercedes-Benz CLA-Klasse