Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Uw Facebook-account is niet verbonden aan een account op de site. Schrijf je van tevoren in

Als u zich net hebt geregistreerd bij Facebook, laadt u de pagina over enkele ogenblikken opnieuw terwijl uw registratie volledig is geactiveerd.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / 2025 Mercedes CLA 250+ "with EQ Technology" (Sport Edition)

Geschreven door Frédéric Kevers op

Mercedes maakt schoon schip en lanceert een volledig nieuwe generatie elektrische EQ-modellen. Das Haus legt de lat bijzonder hoog, aan de CLA 250+ om er ook over te springen.

59.169 €
  • Score redactie 15.65 /20

Hoewel het uiterlijk van deze CLA naadloos aansluit bij dat van zijn voorganger, heeft er onderhuids dus een kleine revolutie plaatsgevonden, en is de CLA overgeschakeld van voor- naar achterwielaandrijving. Combineer die lay-out met een lager zwaartepunt (als gevolg van de batterij in de vloer), en je krijgt een recept voor meer kunde en meer rijplezier.

Anderzijds weegt zo’n elektrische CLA rijklaar ook wel meer dan twee ton. Wetende dat deze vierdeurs niet kan terugvallen op een actieve ophanging, waren we a priori dan ook wat ongerust dat ze in Stuttgart voor een stugge onderstelafstelling hadden moeten kiezen, zodat er niets meer zou overblijven van het typische Mercedes-comfort.
Onze vrees bleek echter volkomen on­gegrond.

Deze CLA 250+ weet een bijzonder geslaagd compromis te vinden tussen een stevig, maar degelijk wegcontact enerzijds – op zijn Duits dus – en een uitstekende controle van koetswerkbewegingen ander­zijds. Veel heeft er ook mee te maken dat het batterijpack in dit nieuwe platform deel uitmaakt van de structuur van de auto, wat de natuurlijke stijfheid verbetert.

Snelweg

Het maakt dat deze achterwielaangedreven CLA zich neutraal gedraagt op een droge ondergrond, maar op een vettig of nat wegdek op commando gretig met de heupen zwaait – zij het altijd op een geleidelijke, dus geruststellende manier. In elk geval valt er in deze CLA 250+ behoorlijk wat rijplezier te rapen. En terwijl 272 pk misschien niet verpletterend lijkt voor een elektrische auto, staat dat vermogen wel altijd paraat, zodat je deze vierdeurs met een pittig tempo over achterafwegjes kunt sturen.

Omstandigheden waarin je ook het nauwkeurige en alerte stuur op prijs leert te stellen. Het prettig in de hand liggende stuurwiel bedient een heerlijk directe tandheugel (2,5 omwentelingen van nok tot nok), maar bouwt tegelijk zijn weerstand erg goed op. Alleen wat meer feedback had wenselijk geweest.

Verrassend genoeg komt deze EV echter nóg beter tot zijn recht op de snelweg, waar het voordeel van de extra verhouding voor de versnellingsbak het duidelijkst tastbaar is. Vanaf ongeveer 100 km/u wordt de tweede ingeschakeld, die de CLA een voelbaar langere adem geeft. Een test op een stukje onbegrensde Autobahn leerde ons dat zijn topsnelheid van 210 km/u maar een formaliteit is, maar minstens zo indrukwekkend in zo’n omgeving is hoe ver de CLA op zijn inertie kan uitrollen in freewheelmodus – op dat vlak is hij een waardige erfgenaam van de Vision EQXX.

Remenergierecuperatie

Spijtig is wel dat je hier de transmissiehendel nodig hebt om tussen de verschillende regeneratiestanden te switchen, terwijl de conceptcar daarvoor veel handigere lepels had. In totaal zijn er vier modi: geen regeneratie (waarbij de auto freewheelt met een extreem lage weerstand), normale regeneratie (vergelijkbaar met de motorrem van een klassieke verbrandingsmotor), krachtige regeneratie (in feite een eenpedaalmodus) en een intelligente adaptieve stand, die de regeneratie (en dus de motorrem) aanpast aan de navigatiegegevens, het verkeer en de rijsnelheid. Wie een beetje verstandig met al die modi omgaat, hoeft in en om de stad zelden of nooit het rempedaal te beroeren. Op zich niks nieuws voor een EV, maar het principe is hier wel uitstekend uitgewerkt.

Een klein voorbehoud is er wel voor de demping van rolgeluiden, die vooral op een wat ruwer wegdek de rust in het interieur komen verstoren. Een gegeven dat vooral achterin speelt, waar ook wat meer wind- en stroomlijngeruis hoorbaar is. Maar goed, écht problematische proporties neemt dat fenomeen nooit aan. Voorin zal dan weer niet iedereen gediend zijn van de vrij hoge rijhouding – een gevolg van de verhoogde sandwichstructuur waarin de batterij ligt.

Web Editor

Tests

Onze tests