- Score redactie 15.65 /20
Zou je het koetswerk van de nieuwe CLA nog kunnen verwarren met dat van zijn voorganger, dan geldt dat niet voor het interieur, waar deze derde generatie om te beginnen al veel beter scoort qua kwaliteitsindruk: zowel de gebruikte materialen als hun assemblage staan op volwaardig premiumniveau.
Hier en daar tref je weliswaar nog wat harde kunststoffen aan, maar die klinken niet langer hol als je er met je vuist op tikt, en maken een robuuste indruk. De goed ontworpen stoelen zitten comfortabel en bieden een degelijke steun, terwijl ze door hun ruimte verstelmogelijkheden geschikt zijn voor alle types lichaamsbouw.
Het stuurwiel ligt prettig in de hand en ziet er goed uit, al zijn die touchpads toch nog altijd minder handig dan klassieke knoppen. Die laatste zijn nu trouwens ook in de rest van de cockpit zo goed als verdwenen: de overgrote meerderheid van de functies laat zich bedienen via het centrale scherm. De interface daarvan werd sterk vereenvoudigd… in die mate zelfs dat we de vroegere overdaad bijna zouden gaan missen. Temeer omdat de menustructuur er niet meteen logischer door geworden is.
Opgetrokken knieën
Volgens Mercedes komt de langere wielbasis vooral de inzittenden voorin ten goede. Die hebben dan ook geen reden tot klagen… in tegenstelling tot de achterste passagiers. Nochtans is er achterin zeker beenruimte genoeg, alleen zit je er door de verhoogde vloer met opgetrokken knieën, wat op langere ritten onaangenaam wordt. Deels komt dat ook doordat de zitting van de achterbank zo laag mogelijk werd ingeplant, om een maximum aan hoofdruimte over te houden
Een soort compromis dus, en dat geldt ook voor de praktische aspecten. Dat de koffer 55 liter kleiner werd, is één ding (nu 405 liter), maar bij gebrek aan een volwaardige vijfde deur is dat volume ook minder goed toegankelijk. Gelukkig beschikt deze CLA 250+ ook nog over een immense frunk van 101 liter. Moet die misschien het piepkleine handschoenkastje compenseren?
In dit artikel : Mercedes-Benz, Mercedes-Benz CLA-Klasse