Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Uw Facebook-account is niet verbonden aan een account op de site. Schrijf je van tevoren in

Als u zich net hebt geregistreerd bij Facebook, laadt u de pagina over enkele ogenblikken opnieuw terwijl uw registratie volledig is geactiveerd.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / 2025 Mercedes CLA 250+ "with EQ Technology" (Sport Edition)

Geschreven door Frédéric Kevers op

Mercedes maakt schoon schip en lanceert een volledig nieuwe generatie elektrische EQ-modellen. Das Haus legt de lat bijzonder hoog, aan de CLA 250+ om er ook over te springen.

59.169 €
  • Score redactie 15.65 /20

Uiteindelijk is het vooral op onderhuids vlak – qua platform en aandrijflijnen – dat de CLA de grote vernieuwing predikt. Deze derde generatie rust op een gloednieuwe technische basis, die MMA werd gedoopt (voor Mercedes Modular Architecture), en dus geschikt is voor zowel puur elektrische varianten als voor geëlektrificeerde verbrandingsmotoren.

Die CLA’s ‘with EQ Technology’ grijpen gedeeltelijk terug naar enkele van de technische innovaties van de Vision EQXX-conceptcar, te beginnen bij zijn 800-voltarchitectuur en zijn geavanceerde elektrische aandrijflijn. Zo heeft de in eigen huis ontwikkelde en 272 pk sterke synchroonmotor van deze CLA 250+ een energetisch rendement van 93 procent.

En hoewel hij een beroep doet op permanente magneten, zou hij daarvoor bijna geen zeldzame aardmetalen meer nodig hebben. Eveneens nieuw is dat die motor zijn vermogen doorgeeft aan de wielen via een tweetrapsautomaat: de eerste versnelling heeft een overbrengings­verhouding van 11:1 en is bedoeld om snel uit de startblokken te schieten of zware lasten te slepen, de tweede (5:1) moet de efficiëntie op de snelweg verbeteren.

Bijna 800 kllometer rijbereik

Zijn stroom haalt deze synchroonmotor uit een batterij van de nieuwste generatie, met anodes van siliciumoxide en cellen met een hoge energiedichtheid. In deze CLA 250+ (net zoals in de 350 4Matic) heeft dat pakket, waarvan het warmtemanagement werd verbeterd, een capaciteit van 90 kWh, waarvan 85 kWh bruikbaar. Daarmee haalt de CLA 250+ een WLTP-rijbereik tot liefst 792 kilometer.

Dankzij de 800-volt­architectuur kan de CLA op gelijkstroom een snellaadvermogen van 320 kW aan, volgens Mercedes genoeg om in 22 minuten het batterijpeil op te krikken van 10 naar 80 procent, of om in 10 minuten tot 320 kilo­meter rijbereik te recupereren – mits het ingebouwde navigatiesysteem de batterij op zo’n laadbeurt heeft voorbereid.

Al maakt dat laatste uiteindelijk niet zo héél veel verschil, zo blijkt uit onze praktijk: zonder die preconditionering hadden we eerst 16 minuten nodig om het batterijpeil van 25 naar 80 procent te krijgen, mét duurde het 17 minuten om van 19 naar 85 procent te gaan. Daarbij haalden we telkens pieken tot 285 kW – wetende dat onze snellader ook maar 300 kW kon leveren. Hoe dan ook, dat zijn uitstekende waardes. Aan een laad­station of openbare laadpaal op wisselstroom verteert de CLA standaard 11 kW; voor een interne omvormer van 22 kW betaal je 665 euro.

  • Geteste versie

  • mercedes CLA-Klasse CLA 250+ Sport Edition

  • Categorieën

    • Compacte middenklassers

    Brandstof

    • ELEC

    CO2

    -

    Vermogen

    272 CV

    Lengte

    4731 m

    Koffervolume

    405 L

    Elektrische batterij

    772 km - 12.6kWh/100km

    kWh - 11 kW (AC) - 320 kW (DC)
Web Editor

Tests

Onze tests