- Score redactie 15.65 /20
Uiteindelijk is het vooral op onderhuids vlak – qua platform en aandrijflijnen – dat de CLA de grote vernieuwing predikt. Deze derde generatie rust op een gloednieuwe technische basis, die MMA werd gedoopt (voor Mercedes Modular Architecture), en dus geschikt is voor zowel puur elektrische varianten als voor geëlektrificeerde verbrandingsmotoren.
Die CLA’s ‘with EQ Technology’ grijpen gedeeltelijk terug naar enkele van de technische innovaties van de Vision EQXX-conceptcar, te beginnen bij zijn 800-voltarchitectuur en zijn geavanceerde elektrische aandrijflijn. Zo heeft de in eigen huis ontwikkelde en 272 pk sterke synchroonmotor van deze CLA 250+ een energetisch rendement van 93 procent.
En hoewel hij een beroep doet op permanente magneten, zou hij daarvoor bijna geen zeldzame aardmetalen meer nodig hebben. Eveneens nieuw is dat die motor zijn vermogen doorgeeft aan de wielen via een tweetrapsautomaat: de eerste versnelling heeft een overbrengingsverhouding van 11:1 en is bedoeld om snel uit de startblokken te schieten of zware lasten te slepen, de tweede (5:1) moet de efficiëntie op de snelweg verbeteren.
Bijna 800 kllometer rijbereik
Zijn stroom haalt deze synchroonmotor uit een batterij van de nieuwste generatie, met anodes van siliciumoxide en cellen met een hoge energiedichtheid. In deze CLA 250+ (net zoals in de 350 4Matic) heeft dat pakket, waarvan het warmtemanagement werd verbeterd, een capaciteit van 90 kWh, waarvan 85 kWh bruikbaar. Daarmee haalt de CLA 250+ een WLTP-rijbereik tot liefst 792 kilometer.
Dankzij de 800-voltarchitectuur kan de CLA op gelijkstroom een snellaadvermogen van 320 kW aan, volgens Mercedes genoeg om in 22 minuten het batterijpeil op te krikken van 10 naar 80 procent, of om in 10 minuten tot 320 kilometer rijbereik te recupereren – mits het ingebouwde navigatiesysteem de batterij op zo’n laadbeurt heeft voorbereid.
Al maakt dat laatste uiteindelijk niet zo héél veel verschil, zo blijkt uit onze praktijk: zonder die preconditionering hadden we eerst 16 minuten nodig om het batterijpeil van 25 naar 80 procent te krijgen, mét duurde het 17 minuten om van 19 naar 85 procent te gaan. Daarbij haalden we telkens pieken tot 285 kW – wetende dat onze snellader ook maar 300 kW kon leveren. Hoe dan ook, dat zijn uitstekende waardes. Aan een laadstation of openbare laadpaal op wisselstroom verteert de CLA standaard 11 kW; voor een interne omvormer van 22 kW betaal je 665 euro.
-
Geteste versie
-
mercedes CLA-Klasse CLA 250+ Sport Edition
-
Categorieën
- Compacte middenklassers
Brandstof
- ELEC
CO2
-
Vermogen
272 CVLengte
4731 m
Koffervolume
405 LElektrische batterij
772 km - 12.6kWh/100kmkWh - 11 kW (AC) - 320 kW (DC)
In dit artikel : Mercedes-Benz, Mercedes-Benz CLA-Klasse