- Score redactie 15.65 /20
De prijzen voor de vernieuwde Qashqai beginnen bij 36.190 euro, voor de Mild Hybrid 140 in Acenta-uitvoering. De hier geteste e-Power laat die basislivrei echter links liggen en krijgt mede daardoor meteen een instapprijs van 43.340 euro opgespeld. Dat is iets meer dan de 42.690 euro die de minst dure e-Power voor de facelift kostte, maar eigenlijk verwaarloosbaar als je rekening houdt met de flink uitgebreide veiligheidsuitrusting.
Anderzijds kost de full hybrid Qashqai daarmee wel iets meer dan de Renault Austral E-Tech Full Hybrid, die vanaf 39.300 euro in de catalogus staat. Een verschil van 4.000 euro dat moeilijk te rechtvaardigen valt. Akkoord, de Nissan is vanbinnen wat knapper afgewerkt, met materialen die robuuster aanvoelen en dichter aansluiten bij het premiumuniversum. En zijn aandrijflijn werkt ook wat zachter, vloeiender en meer geraffineerd. Maar dan nog…
Een koopje is deze Nissan Qashqai dus niet, ondanks zijn riante standaarduitrusting. Gelukkig houden de weinige opties het allemaal betaalbaar: een panoramadak kost 750 euro, het Cold Pack (met verwarming voor stuur, voorstoelen en voorruit) vergt 600 euro. Het Easy Pack bundelt in de N-Connecta een gemotoriseerde kofferklep en het head-updisplay voor 900 euro; bij de N-Design kost dat pakket 200 euro meer en omvat het ook nog een elektrisch in acht richtingen verstelbare bestuurdersstoel. Voeg daar nog metaalglanslak aan toe (750 euro) en het dak in contrasterend zwart (600 euro op de Tekna en Tekna+, standaard op de N-Design) en je hebt alles gehad.
Verbruik?
En het verbruik? Na een week en bijna 1.000 testkilometer kwamen we uit op een gemiddelde van 6,5 l/100 km. Een behoorlijk resultaat (maar ook niet meer dan dat) voor een 190 pk sterke SUV in deze klasse van formaat en gewicht. Het voordeel van de hybridisering is het grootst in de stad, omdat daar de auto vaker puur elektrisch kan rijden, met de verbrandingsmotor uitgeschakeld dus. In andere omstandigheden is de batterij daarentegen in een mum van tijd leeg, zodat de verbrandingsmotor dikwijls moet draaien om het niveau weer op peil te brengen. Met 55 liter in de tank kom je toch nog aan een rijbereik van meer dan 800 kilometer, al is dat een heel eind uit de buurt van de meer dan 1.000 kilometer uit vervlogen dieseltijden.
Hij mag dan al elektrisch worden aangedreven, voor de fiscus is de Qashqai e-Power een hybride. Terecht trouwens, want zijn werkingsprincipe is dat van een seriële hybride, en er ontsnapt bijgevolg wel degelijk uitstoot uit zijn uitlaat. Het grappige is wel dat in Brussel en Wallonië daardoor de generator (de 1.5-turbo van 116 kW en 8 fiscale PK) bepalend is voor de fiscaliteit, en niet de aandrijfmotor. De belasting op inverkeerstelling ligt er bijgevolg vele malen hoger dan in Vlaanderen. Gelukkig blijft de jaarlijkse verkeersbelasting in alle gewesten even redelijk.
Geteste versie
Nissan Qashqai e-POWER N-Design | |
Verbruik gemengd | 5.2 l/100 km |
CO2-uitstoot | 117 g/km |
0 tot 100 km/u | 0,00 sec. |
1000m vanuit stilstand | NB |
Kostprijs per km | 0,53 € |
VAA per maand | NB |
- Score eigenaars /20
- De 145 beoordelingen lezen over de Nissan Qashqai
In dit artikel : Nissan, Nissan Qashqai
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!