Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Uw Facebook-account is niet verbonden aan een account op de site. Schrijf je van tevoren in

Als u zich net hebt geregistreerd bij Facebook, laadt u de pagina over enkele ogenblikken opnieuw terwijl uw registratie volledig is geactiveerd.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / 2025 Opel Frontera Hybrid 145 (GS)

Geschreven door Ken Divjak op

Met de nieuwe Frontera verkent Opel onontgonnen terrein. Niet door opnieuw te velde te trekken zoals met de eerste generatie uit 1992, maar wel door een budgetmodel aan te bieden in het populaire B-SUV-segment. Wij testten de 145 pk sterke (mild)hybride versie.

30.150 €
  • Score redactie 14.40 /20

Gezien al die besparingsmaatregelen kan de prijs van de Frontera maar beter meevallen, en dat doet hij op het eerste gezicht ook. Voor net geen 25.000 euro parkeer je de basisversie met 110 pk en vijf zitplaatsen voor je deur, voorzien van stalen zestienduimers die perfect bij het ontwerp passen.

Alleen zet die Edition-uitvoering ook meteen het centrale infotainmentscherm buitenspel; dat wordt ingeruild voor een eenvoudige smartphonehouder. Zelfs een manuele airconditioning is bij de Edition nog toe te voegen (via het Comfort Pack, 1.000 euro). Het Active Safety Pack met spoorassistent, botswaarschuwing en noodremsysteem is wél standaard, maar verder beknibbelt die Edition-uitvoering werkelijk op alles.

Daarom lijkt het ons interessanter om meteen voor de beter uitgeruste GS-versie te gaan, die tenminste een basisuitrusting die naam waardig meekrijgt. Het prijsverschil tussen beide niveaus bedraagt 3.500 euro, wat de investering op minstens 28.250 euro brengt. In het geval van de geteste 145 pk-uitvoering moet je rekenen op respectievelijk 26.550 euro voor de Edition en 30.050 euro voor de GS. Onze testwagen tikte met enkele opties af op 31.800 euro.

Voordeliger als C3 Aircross

Het zal niet verbazen dat Citroën de verwante C3 Aircross voordeliger in de markt zet. Dat komt vooral door een uitgebreider motorpalet, dat al begint bij een 100 pk-versie van de 1.2 Turbo zonder hybride ondersteuning. Daardoor rij je al voor 19.190 euro met een C3 Aircross buiten bij de Citroën-dealer, zij het met een handgeschakelde bak in plaats van een automaat.

Om Opel toch een USP te laten biedt Citroën de interessante 1.2 Hybrid 110 in België niet aan, maar de 145 pk-­variant kost bij het Franse merk wel 2.650 euro minder dan de Frontera met dezelfde motor. De populaire Dacia Duster houdt gelijke tred met de C3 Aircross, wat ook die auto in de basis goedkoper maakt dan de Opel.

Appelen met appelen vergelijken lukt in dat geval wel niet helemaal, omdat de Renault-dochter de Duster Mild Hybrid met 131 pk op pad stuurt. Daarvoor betaal je minstens 22.690 euro.  

Geteste versie

Verbruik gemengd 5.2 l/100 km
CO2-uitstoot 119 g/km
0 tot 100 km/u 0,00 sec.
1000m vanuit stilstand NB
Kostprijs per km 0,39 €
VAA per maand NB
  • Score eigenaars /20

In dit artikel : Opel, Opel Frontera

Tests

Onze tests