- Score redactie 14.40 /20
Om de zaak toch wat peper te geven ronkt er onder de motorkap van onze Frontera een hybride 1.2. De driecilinder die daarbij als basis dient, is een doorontwikkeling van de geplaagde Puretech-turbobenzine (nu met een distributieketting in plaats van een tandriem) en levert in onze topuitvoering 136 pk.
Stellantis voegt daar een compacte elektromotor aan toe in de behuizing van de gerobotiseerde zesbak (eDCT), om tot een systeemvermogen te komen van 145 pk en 230 Nm. Niet mis voor een auto met een rijklaar gewicht van 1.394 kilogram, wat de vlotte 0-tot-100-sprint van 8,6 seconden verklaart.
De elektrificatiewijze laat zich evenwel niet zomaar in een hokje duwen. De definitie van een milde hybride wil namelijk dat er alleen tijdens het uitrollen elektrisch gereden kan worden, doorgaans dan nog enkel bij lage snelheden. Bij de Frontera kan dat ook bij een hoger tempo… en zelfs met kleine gasopeningen. De elektromotor produceert namelijk op zich al 21 kW (28 pk). Kortom, in de praktijk schippert deze hybride oplossing tussen een milde hybride en een (bescheiden) full hybrid.
Ook elektrisch
Hoe de rest van het gamma eruitziet? Wie de Frontera als vijfzitter koopt, zal wellicht al rondkomen met de 110 pk-versie van dezelfde 1.2 Hybrid. Opteer je voor de versie met zeven zitjes, dan komen de extra paarden van de Hybrid 145 daarentegen meer van pas – je hebt dan de facto ook geen keuze, want dat 7-Seat Pack is enkel verkrijgbaar in combinatie met de Hybrid 145, en dan nog alleen voor de GS-topuitvoering.
Parallel met de twee milde hybrides bestaat er ook een elektrische Frontera, die er exact hetzelfde uitziet (maar louter als vijfzitter wordt aangeboden). Twee accupakketten maken in dat geval de dienst uit: eentje van 44 kWh, goed voor een WLTP-rijbereik van 307 kilometer, en een ander van 54 kWh, voor maximaal 409 kilometer.
Die Frontera Electric moet het wel met 113 pk doen, terwijl zijn rijklare gewicht anderzijds oploopt tot minstens 1.514 kilogram. Dat levert een niet bijster indrukwekkend specifiek vermogen op van 13,3 kg/pk, en voor een EV zijn de prestaties dan ook mak te noemen: 12,8 seconden tot 100 km/u en een top van 143 km/u, wat de inzetbaarheid enigszins beperkt.
Anderzijds zal die Frontera Electric met zekerheid wel stiller zijn dan de versies met verbrandingsmotor. De geblazen driecilinder van de Hybrids is namelijk goed hoorbaar in deze voorwielaangedreven SUV, wat de NVH-waarden (noise, vibrations, harshness) geen goed doet.
-
Geteste versie
-
opel Frontera 1.2 Turbo MHEV 107kW GS eDCT
-
Categorieën
- SUV's & Crossovers
Brandstof
- GASO
CO2
119 tot 122gr WLTP
Vermogen
145 CVLengte
4385 m
Koffervolume
460 tot 1600 L
In dit artikel : Opel, Opel Frontera