Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
FR
Menu

En/Of

En/Of

Ontdek ons 'salonspecial' abonnementenaanbod: tot -50% korting

Ontdek ons 'salonspecial' abonnementenaanbod: tot -50% korting

let's go!

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Gedetailleerde test / Peugeot e-2008 : gedurfd nummer

Naar het voorbeeld van de – bijzonder succesvolle – 3008 mat de Peugeot 2008 zich een volwaardige SUV-livrei aan. Bovendien wordt hij de eerste elektrische SUV van het Franse merk. Alleen maar goed nieuws dus?

37.350 €
  • Score redactie NB

Overzicht :

De e-2008, die (voor de Europese markt althans) van de band rolt in de fabriek van het Spaanse Vigo, is nauwelijks te onderscheiden van zijn broertjes met verbrandingsmotor. Aan de buitenkant zien we een leeuwtje dat naargelang van de lichtinval een groene of blauwe schijn aanneemt, een horizontaal radiatorrooster in koetswerkkleur, een specifiek ‘e’-opschrift en... dat is het zowat. Binnenin maken enkel de stoelen bekleed met Greval-grijs alcantara (mooi, maar erg vuilgevoelig) en het digitale dashboard het verschil (vanaf de Allure). Doordat de e-2008 van bij het begin werd ontwikkeld met het oog op een zuiver elektrische aandrijving, biedt hij exact dezelfde interieur- en kofferruimte als de klassieke versies met verbrandingsmotor, terwijl het onderstel een specifieke afstelling kreeg om ook het rijgedrag en -comfort op hetzelfde niveau te houden. Wij gaan na of dat in de praktijk ook het geval is.

INTERIEUR

Binnenruimte                                   14,00

Rijhouding                                       17,00

Koffervolume                                   14,00

Opbergvakken                                 14,00

Afwerking/Kwaliteitsindruk               15,00

Gemiddelde/20                           14,80

TECHNOLOGIE

Algemene ergonomie                        14,00

Kwaliteit navigatie                             14,00

Niveau connectiviteit                         14,00

Standaardveiligheidsuitrusting          15,00

Klimaatregeling                                 14,00

Gemiddelde/20                            14,20

RIJGEDRAG

Zitcomfort                                         17,00

Ophangingscomfort                          13,00

Wegligging                                        15,00

Geluiddemping                                 17,00

Samenspel motorversnellingsbak    16,00

Gemiddelde/20                            15,60

BUDGET

Basisprijs                                          12,00

Verhouding prijsuitrusting testauto   12,00

Testverbruik                                      16,00

Belastingen                                       18,00

Waarborg & uitbreidingen                 14,00

Gemiddelde/20                            14,40

Algemeen gemiddelde: 14,75

 

Conclusie

Eerder dan een gewaagde zet is het gebruik van hetzelfde aandrijfgeheel en dezelfde batterij als in de e-208 vooral een economische beslissing... die ons niet helemaal wist te overtuigen. Want terwijl een kleine auto zich kan tevredenstellen met een rijbereik van nauwelijks 300 kilometer, is dat voor een (zij het compacte) gezins-SUV simpelweg te nipt. Hetzelfde geldt voor de prestaties. Ondergemotoriseerd kunnen we de e-2008 niet noemen, maar gezien zijn assertieve lijn hadden we meer verwacht. Hetzelfde geldt voor het dempingscomfort: de e-2008 biedt in geen enkel opzicht het wegcontact waarvoor Peugeot bekendstaat. Een balans die nog negatiever wordt als je bedenkt dat deze elektrische versie bij gelijke uitrusting bijna 11.000 euro meer kost dan de PureTech 130 met automaat. Kortom: behalve het feit dat de e-2008 zijn bestaan vooral dankt aan Peugeots streven om de gemiddelde CO2-uitstoot van zijn gamma omlaag te halen – zoals nog al te vaak het geval is met elektrische wagens – zal hij eerder in de smaak vallen bij zelfstandigen en wagenparkbeheerders om fiscale redenen dan bij gezinnen die hun ecologische voetafdruk willen beperken. 

Voor

  • Verhouding buitenmaten-binnenruimte
  • Mogelijkheid tot snelladen met 100 kW gelijkstroom
  • Dynamisch gedrag

Tegen

  • Ontoereikend rijbereik (voor een SUV)
  • Meerprijs t.o.v. PureTech 130 A (11.000 euro)
  • Teleurstellende schokdemping

In dit artikel : Peugeot, Peugeot 2008