Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / BMW X1 18d A : Helemaal anders

In het kort

  • Techniek

    De viercilinder van BMW blijft overtuigen. Hij herneemt nu nog makkelijker van bij lage toeren, terwijl hij blijk geeft van een gezonde dosis kracht. Als toemaatje worden zijn klank en trillingen hier perfect gefilterd… Ook de optionele automaat verdient niets dan lof, zowel vanwege zijn zachte schakelovergangen als vanwege zijn snelheid, waardoor je trouwens gerust de spatels aan het stuur kunt gebruiken. Het verbruik zit in de erg goede middelmaat voor de categorie.

  • Wegligging

    Om een kat een kat te noemen: het weggedrag van de sDrive-versie heeft ons teleurgesteld. Niet dat die gevaarlijk of inefficiënt is, maar de voortrein heeft de neiging wat te sterk te reageren op een kleine stuurhoek, waardoor hij regelmatig ‘zoekerig’ wordt, zowel in een rechte lijn als in de bocht. Het stuur is wat karig met feedback, maar biedt een lineaire respons. De remmen zijn voldoende krachtig, maar hun uithoudingsvermogen is weinig bijzonder, zoals al te vaak bij BMW.

  • Veiligheid

    De X1 kan goed voorzien worden wat veiligheidsuitrusting betreft. De keuze is uitgebreid, want de optielijst omvat ledkoplampen, een adaptieve snelheidsregelaar, een automatische remfunctie die eveneens voetgangers herkent, een spoorassistent, een dodehoekcontrole en een fileassistent, die werkzaam is tot 60 km/h (in combinatie met de actieve snelheidsregelaar). Ook Isofix-bevestigingspunten voor kinderzitjes zijn beschikbaar (95 euro).

  • Comfort

    De nieuwe X1 is perfect geluidgedempt, terwijl de trillingen van zijn aandrijfgeheel beter onder controle worden gehouden – een heel verschil met de vorige generatie. De iets stugger geworden ophanging kan soms wat schokkerig overkomen, maar daaraan kun je een mouw passen door de optionele adaptieve schokdemping te kiezen. De rijhouding is die van de eenvolumermodellen van het merk. Je zit dus hoog en recht, wat vele bestuurders misschien met ons zullen betreuren.

  • Praktische kant

    Zowel de moduleerbaarheid als de interieurruimte werd verzorgd. Daarnaast beschikt de nieuwe X1 standaard over het Opbergpakket, evenals over een gemotoriseerde achterklep. Niet slecht, maar dat is nog niet alles, want de achterbank kan altijd in drie delen worden neergeklapt, en is als optie ook verschuifbaar. Dit is met andere woorden een slimme cross-over, die zich des te meer laat appreciëren doordat zijn afwerking niets te verwijten valt.

  • Budget

    De X1 is geen koopje, dat is duidelijk. Toch heeft hij een voordeel ten opzichte van zijn rivalen: zijn basisuitrusting is al behoorlijk compleet. Ze omvat namelijk onder andere Bluetooth, automatische lichten en ruitenwissers, een audiosysteem en een slaperigheidsdetectie. Niet slecht, en in ieder geval beter dan de concurrentie. Sinds kort biedt BMW bovendien 3 jaar waarborg (beperkt tot 200.000 kilometer), een jaar langer dan zijn aartsrivalen.

BMW X1 18d A : Helemaal anders
Conclusie / BMW X1 18d A : Helemaal anders

De X1, destijds de eerste compacte premiumcross-over, is intelligent vernieuwd. Het model werd ruimer, maar tegelijk (iets) compacter, is veel beter afgewerkt, rijkelijker uitgerust en vooral merkbaar comfortabeler dankzij een verzorgde geluiddemping. Tot zover niets dan goed nieuws, maar de onvoorwaardelijke aanhangers van achterwielaandrijving vinden hier niet langer het evenwicht noch de nauwkeurigheid van de oude X1 terug – of toch niet met de voorwielaangedreven sDrive-versies. Hoe dan ook pakt de X1 opnieuw uit met heel wat troeven – voor een premiumprijskaartje welteverstaan, al gaat dat deze keer wel gepaard met een vrij complete uitrusting.

Verder lezen? Download GRATIS het volledige testverslag!

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars