Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Uw Facebook-account is niet verbonden aan een account op de site. Schrijf je van tevoren in

Als u zich net hebt geregistreerd bij Facebook, laadt u de pagina over enkele ogenblikken opnieuw terwijl uw registratie volledig is geactiveerd.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / 2025 Citroën C3 1.2 Turbo 100 (Max)

Geschreven door Xavier Daffe op

In tegenstelling tot heel wat andere merken gelooft Citroën nog wél in een betaalbare, praktische stadsauto met enkel een verbrandingsmotor. En wie dacht dat die nieuwe C3 1.2 Turbo 100 daarmee een basic vervoermiddel geworden is heeft het mis.

19.850 €
  • Score redactie 14.85 /20

Dat Citroën van de generatiewissel van de C3 gebruikmaakte om ook maar meteen de term ‘Puretech’ uit zijn vocabularium te schrappen, is vanuit marketingstandpunt meer dan begrijpelijk, want die naam zal voor altijd geassocieerd zijn met een van de grootste technische blunders uit de Europese auto-industrie ooit.

De vele problemen met deze driecilinder hebben de Stellantis-groep al tonnen geld gekost, om van de imagoschade bij het brede ­publiek nog niet te spreken. In se is de 1.2 Turbo in deze C3 nochtans nog altijd dezelfde 1.199 cc grote krachtbron als vroeger, al spreken ze bij Stellantis wel van een nieuwe generatie, voorzien van tal van evoluties om het geheel betrouwbaar te maken.

Distrubutieketting, geen tandriem

Die hier allemaal opsommen zou ons te ver leiden, maar na een heleboel telefoontjes en mails en heel wat tegenstrijdige berichten kon Stellantis ons eindelijk bevestigen dat álle benzinemotoren – ook deze gewone Turbo en dus niet enkel de Hybride – voortaan recht hebben op een ‘onverslijtbare’ distributieketting in plaats van de tandriem in een oliebad die zoveel ellende veroorzaakte. Toch merken we dat er vooralsnog heel wat scepsis rond deze driecilinder hangt…

De Fransen proberen het vertrouwen in hun producten alvast te herstellen door de algemene waarborg op onderdelen en werkuren op te trekken naar acht jaar of 160.000 kilometer. Om van dat WeCare-programma te kunnen genieten moet de auto wel altijd netjes op tijd in het dealernetwerk zijn onderhouden. Of dat volstaat om klanten gerust te stellen? Ook dat zal de toekomst uitwijzen…

  • Geteste versie

  • citroen C3 Turbo 100 ch Manual MAX

  • Categorieën

    • Stadswagens

    Brandstof

    • GASO

    CO2

    125 tot 127gr WLTP

    Vermogen

    100 CV

    Lengte

    4015 m

    Koffervolume

    310 tot 1200 L

In dit artikel : Citroën, Citroën C3

Hoofdredacteur Le Moniteur Automobile

Tests

Onze tests