Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / 2023 Polestar 2 Long Range Single Motor (facelift)

Geschreven door Frédéric Kevers op

Dat de Polestar 2 eigenlijk een Volvo hoorde te zijn, is in één oogopslag duidelijk – daar veranderde de midlifefacelift weinig aan. Maar onderhuids is er wél groot nieuws te melden, met een nieuw aandrijfgeheel én een switch naar achterwielaandrijving voor de Single Motor-versie.

54.390 €
  • Score redactie 16.30 /20

Voor deze facelift kregen de ingenieurs de opdracht de Polestar 2 tegelijk efficiënter en dynamischer te maken. Dat deden ze dus door deze vijfdeurs een achterwielaan­gedreven lay-out te geven. En niet alleen in de Single Motor-versie (met enkel een motor op de achteras) trouwens, want ook in de Dual Motor-uitvoering wordt de bijkomende motor op de vooras alleen maar ingeschakeld als het echt nodig is. Aandachtige lezers hebben allicht al opgemerkt dat de Polestar 2 daarmee het voorbeeld volgt van zijn bloedbroeder bij Volvo, de elektrische XC40 – wat geheel logisch is als je bedenkt dat beide hun platform delen.

In het geval van onze Long Range Single Motor veranderde ook het aandrijfgeheel zelf. Zo werd de synchroonmotor met permanente magneet een stuk krachtiger: zijn vermogen gaat van 231 naar 299 pk (220 kW), maar vooral de winst op koppelvlak is spectaculair: van 330 naar 490 Nm. Tegelijk werd ook de batterij iets groter: 82 kWh in plaats van 78 bruto, waarvan 79 kWh in plaats van 72,5 bruikbaar. Met als bonus dat het nieuwe cellenpakket ook hogere laadsnelheden aankan: het maximumvermogen aan een DC-snellader gaat van 150 naar 205 kW. In optimale omstandigheden duurt het daardoor 5 minuten minder lang om het batterijpeil weer van 10 naar 80 procent te brengen (28 in plaats van 33 minuten).

Review Polestar 2 Facelift 2023

SmartZone 

Het goede nieuws is dat die extra kracht en batterijcapaciteit de Polestar 2 amper zwaarder maakt: 15 kilogram maar, waarvan slechts 2 voor de nieuwe batterij. Die laatste bevindt zich nog altijd onder de voorstoelen en in de middentunnel, en draagt zo bij tot een centralere verdeling van de massa. Als ‘versnellingsbak’ doet de Single Motor nog immer een beroep op een enkelvoudige reductie, al werd het energiebeheer wel verfijnd, om de motor vaker te laten freewheelen bijvoorbeeld.

Het nieuwe gesloten radiatorrooster dat Polestar ‘SmartZone’ noemt, verbergt de camera’s en radars die de veiligheids- en rijhulp­systemen aansturen. Echte nieuwigheden zijn er op dat vlak niet te melden, al zijn er voortaan wel meer functies standaard dan vroeger. Minder evident is dat Polestar de bestuurder ook nog altijd laat kiezen tussen een klassieke snelheidsregelaar en eentje die automatisch de afstand bewaart tot de voorligger. Voor wie allergisch wordt bij de gedachte aan steeds meer elektronische inmenging, zal dat allicht als muziek in de oren klinken.

  • Geteste versie

  • polestar 2 Long Range Single Motor

  • Categorieën

    • Grote middenklassers

    Brandstof

    • ELEC

    CO2

    -

    Vermogen

    299 CV

    Lengte

    4606 m

    Koffervolume

    446 tot 1095 L

    Elektrische batterij

    654 km - 14.8kWh/100km

    82 kWh - 11 kW (AC) - 205 kW (DC)

In dit artikel : Polestar, Polestar 2

Web Editor

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker