Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Korte tests / BMW X5 xDrive50e (facelift 2023) - sterkere PHEV met extra rijbereik

Geschreven door Laurent Blairon op

De BMW X5 heeft een facelift gekregen, die de PHEV-versie meer vermogen en een groter rijbereik geeft. AutoGids doet de test met de nieuwe xDrive50e.

96.250 €

Concept BMW X5 xDrive 50e

Je moet al een kenner zijn om de gefacelifte BMW X5 (generatie ‘G05’) aan de buitenkant van zijn voorganger te kunnen onderscheiden: het voornaamste verschil zit hem in de smallere ledkoplampen, die net zoals de achterlichten een andere animatie kregen. Binnenin is de update tastbaarder, met de komst van het Curved Display waarachter het BMW Operating System 8 draait. Een interface die er niet alleen levendiger en kleurrijker uitziet, maar ook meer functies en assistenten omvat.

Onderhuids werd vooral de populaire plug-inhybride danig opgewaardeerd – in die mate dat ze in München een naamswijziging wel opportuun achtten. De BMW X5 xDrive50e behoudt de drieliter op benzine van de 45e, maar ook al ontwikkelt die nu 313 in plaats van 286 pk. Toch is het vooral de elektromotor die een stuk sterker werd: 197 pk in plaats van 113. Met als eindresultaat dat het systeemvermogen een sprong maakt van 394 naar 490 pk. Zelfde verhaal voor het gecumuleerde koppel trouwens, dat van 600 naar 700 pk klimt. 

Het systeemvermogen van de BMW X5 xDrive50e maakt een sprong van 394 naar 490 pk.

Daarmee sprint de BMW X5 xDrive50e nu op de kop een volle seconde sneller naar 100 km/u, in 4,8 seconden – een waar huzarenstukje voor een SUV die 2,7 ton op de bascule zet. Voor de volledigheid voegen we daar nog aan toe dat de topsnelheid werd opgetrokken naar 250 km/u (tegenover 235 voor de xDrive45e).

Nu werd de plug-inhybride X5 niet alleen sneller, hij kreeg ook een kwart grotere batterij, met een nettocapaciteit van 25,7 in plaats van 20,9 kWh. Dat grotere accupakket kan de BMW X5 50e  nu op papier tot 110 kilometer uitstootvrij voortbewegen. Of nog beter: de heerlijke drieliter-zes-in-lijn vaker en langduriger ondersteunen als je van die flitsende prestaties wilt genieten. 

Review BMW X5 2023 50e PHEV

Rijgedrag BMW X5 xDrive 50e

Krachtpatser of niet, de BMW X5 blijft tegelijkertijd ook een rijdend luxesalon. Op zijn (standaard) luchtveren voelt hij allesbehalve ruw aan, al doen de 21-duimvelgen een klein beetje afbreuk aan de filtering. De heerlijke voorstoelen en de optionele akoestische ruiten van onze testauto vergroten dat gevoel van welzijn nog, en ook passagiers op de achterbank worden in de watten gelegd (met de twee optionele kofferzitjes is de plug-inhybride BMW X5 nog altijd niet compatibel). 

Uiteraard is de meest serene rijervaring weggelegd voor de zero emission-modus – we zouden die eigenlijk net zo goed ‘zero decibel’ kunnen noemen. De BMW X5 briest dan niet meer als een stier, maar glijdt over het asfalt zoals een zwaan op het water – zonder de minste schok of rimpeling. Een heerlijkheid in de stad… Op de snelweg is die zuiver elektrische stand wat minder interessant. In de eerste plaats omdat de elektronen er bij dergelijke snelheden vlotjes doorvliegen… maar ook omdat de snelweg nog de laatste kans biedt om van de muzikale kwaliteiten van de zes-in-lijn te genieten.

Ondanks de 2,7 ton die ze in beweging moeten zetten, weten de 313 paarden van de benzinemotor nog ruimschoots te begeesteren. Bovendien verstaan ze bij BMW als geen ander de kunst om van een vrachtwagen een grote kart te maken: daartoe uitgedaagd gedraagt de X5 xDrive50e zich levendig en nauwkeurig, waarbij hij er bijna om smeekt om snel in de bocht gesmeten te worden en pas op het laatste moment in de remmen te duiken.

De vernieuwde BMW X5 krijgt een interne omvormer van 7,4 kW, waardoor je in theorie twee keer zo snel kunt laden.

Wie nooit al te verre afstanden aflegt en tussendoor zijn BMW X5 xDrive50e plichtsgetrouw aan de stekker hangt, hoeft in theorie nooit een druppel benzine te verstoken. Wel elektriciteit natuurlijk, a rato van 25 à 30 kWh – wat overeenkomt met 3 à 4 euro – per 100 kilometer. Het beloofde elektrische rijbereik van 110 kilometer lijkt ons min of meer haalbaar zolang je in de stad blijft; op ons gemengde parcours was de batterij daarentegen al na 80 kilometer leeg. Wat op zich ook al niet slecht is natuurlijk.

Al kunnen we ons voorstellen dat kopers toch ook van die 490 pk zullen willen proeven, en dus de auto vooral zullen gebruiken in zijn automatisch gestuurde hybrideprogramma. Daarin moet je – op lange termijn gezien – rekenen op 9 à 9,5 l/100 km, wat best nog een knap resultaat is voor een benzine-SUV van dit kaliber. En allicht verwaarloosbaar voor een publiek dat meer dan 100.000 euro voor een auto kan neertellen. Te lang enkel op de benzinemotor rijden, kost daarentegen geld, want dan loopt het verbruik vlotjes op naar 12 à 13 l/100 km en meer. 

En nu we het toch over centen hebben: met zijn 95.250 euro is de BMW X5 xDrive50e een slordige 10.000 euro duurder geworden ten opzichte van de vroegere 45e. En dat is dan nog de minimumprijs: aan onze testauto kleefde een prijskaartje van maar liefst 126.705 euro. Weet wel dat je in ruil nu standaard een interne omvormer krijgt van 7,4 kW, waardoor je in theorie twee keer zo snel kunt laden. Netjes, al zijn er tegenwoordig concurrenten die op dit niveau standaard een driefasenlader van 11 kW monteren.

Review BMW X5 2023 50e PHEV

Verdict BMW X5 xDrive 50e

De nieuwe BMW X5 xDrive50e is tegelijk zuiniger dan de xDrive45e én nog sneller. Met deze auto kun je in een luxe-SUV van bijna 500 pk rijden én de benzinedorst onder de 10 liter per 100 km houden. Bovendien valt hij ook met de nieuwe fiscale spelregels nog altijd voordeliger uit dan een pure benzine of hybride van dit kaliber.

Kortom, dit is en blijft gefundenes Fressen voor zelfstandigen en ondernemers met een voorliefde voor XXL-bolides. Want in heel die fiscale discussie zouden we het bijna vergeten: wat prestaties, rijplezier, sensaties en polyvalentie betreft, benadert deze BMW X5 de perfectie, toch zeker in deze klasse. Misschien toch nog maar even wachten met die EV?

Review BMW X5 2023 50e PHEV

Verwante testen

In dit artikel : BMW, BMW X5

Redactiesecretaris/eindredacteur/testrijder AutoGids

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker