Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Korte tests / Volkswagen Touareg R (2024) - de facelift getest

Geschreven door Laurent Blairon op

De Volkswagen Touareg heeft een facelift ondergaan. AutoGids doet de test met de plug-inhybride R-variant.

93.990 €

De in 2002 gepresenteerde Touareg was de eerste SUV van Volkswagen. En het was meer dan een probeerseltje, want VW richtte zijn pijlen op het premium segment. Dat merk je ook aan de motoropties van de eerste generatie, die je kon bestellen met een V10 TDI of zelfs een W12. De tweede generatie stamt uit 2010 en focuste vooral op standing en comfort. En op efficiëntie, want Volkswagen voegde een hybride variant aan het gamma toe. De huidige Touareg dateert van 2018 en zet vooral in op innovatieve assistentiesystemen. Deze facelift wil de puntjes nog eens op de i zetten.

Concept VW Touareg facelift

De vernieuwde Volkswagen Touareg wil extra licht in de duisternis brengen. De SUV wordt immers uitgerust met IQ.Light HD Matrix-koplampen die elk 19.216 microdiodes tellen. Omdat wie ziet ook gezien wil worden, zegent Wolfsburg de gefacelifte Touareg tevens met een ledstrip die het radiatorrooster doorkruist - zoals we dat eerder zagen bij andere VW-modellen.

Ook achteraan introduceert de vernieuwde Volkswagen Touareg een nieuw verlichtingsconcept: de achterlichten worden voortaan verbonden door een ledstrip die een (rood) oplichtend VW-logo draagt - een primeur voor Europa. Ook de bumpers werden hertekend in de opgefriste huisstijl die we ook terugvinden op de nieuwe Volkswagen Passat en Tiguan.

Uit het interieur van de VW Touareg kreeg een upgrade. De Innovision Cockpit en het Discover Pro Max-infotainmentsysteem met centraal aanraakscherm zijn voortaan standaard. De twee displays meten respectievelijk 30,5 en 38,1 centimeter en vormen samen een kristalheldere XXL-module in panoramastijl. Voor de rest blijven de wijzigingen eerder subtiel: ze hebben vooral betrekking op afwerkingsdetails zoals de decoratieve stiksels of de bedieningskleuren. Het laadvermogen van de nieuwe USB-C-poorten stijgt van 15 naar 45 watt, zodat je smartphones en andere tablets sneller kan opladen.

Review 2024 VW Touareg facelift

Rijgedrag VW Touareg facelift

Het Belgische gamma van de vernieuwde Volkswagen Touareg telt enkel 3 liter-motoren met zes cilinders. De vertrouwde V6 TDI ontwikkelt 286 pk, kost 86.700 euro en fungeert als instapmodel. Nu ja, instapmodel... Met een prijskaartje van 86.900 euro kan je moeilijk van een weggevertje spreken. In 2018 kostte deze versie nog 10.000 euro minder, de R5-versie uit 2002 veranderde destijds voor dik 42.000 euro van eigenaar. Nu goed, die TDI is en blijft natuurlijk wel een geweldige krachtbron. Het blok draait soepel en opvallend stil, terwijl het koppel van 600 Nm ervoor zorgt dat je de stenen uit de weg sleurt. Mocht diesel niet zo verketterd worden, dan was deze motor ideaal voor de Touareg.

Naast de dieselversie heeft de gefacelifte VW Touareg ook recht op twee plug-inhybride V6-motoren op benzine. De eHybrid heeft een systeemvermogen van 381 pk, de Touareg R zelfs 462 pk. Die laatste sprint in 5,1 seconden van 0 naar 100 km/u en draaft door tot een topsnelheid van 250 km/u, maar kan ook bijzonder zuinig uit de hoek komen. Tijdens onze testrit noteerden we immers een gemiddeld brandstofverbruik van 1,4 liter per 100 kilometer - aangevuld door een gemiddeld stroomverbruik van 22,5 kWh per 100 kilometer. Hoewel de R-variant een hoog tempo aankan, kan je de Volkswagen Touareg moeilijk sportieve talenten toedichten.

Volkswagen heeft de facelift gebruikt om de ophanging van de VW Touareg te herwerken, waarbij Wolfsburg gekozen heeft voor een wat mildere set-up. En het wordt echt comfortabel als je ook voor de luchtvering opteert. Nieuw is de sensor die de dakbelasting meet en die kalibratie van de elektronische rijhulpsystemen manipuleert in functie van dat gewicht. Om de beweeglijkheid te verbeteren, komt de VW Touareg met actieve rolcompensatie en met een meesturende achteras die het manoeuvreren vereenvoudigt. Maar maak er geen kleine jongen van.

Review 2024 VW Touareg facelift

Verdict VW Touareg facelift

De Volkswagen Touareg is een SUV die je uitnodigt om alternatieve wegen te proberen en nieuwe bestemmingen te ontdekken. En dat in alle rust en comfort, want deze sobere, maar stijlvolle SUV is naast een avonturier ook een aangename kilometervreter en een noest werkpaard. En voor die mix kan je enkel respect opbrengen.

  • Groot, maar wendbaar
  • Discreet, maar stijlvol
  • Sobere, maar krachtige R
  • Pittig geprijsd
  • Wat lomp in de binnenstad
  • Wat te discreet?

In dit artikel : Volkswagen, Volkswagen Touareg

Redactiesecretaris/eindredacteur/testrijder AutoGids

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker