Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
FR
Menu

En/Of

En/Of

MY GREEN CAR

Alles over groene mobiliteit op MY GREEN CAR

ONTDEKKEN

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Korte tests / Mazda 6 2.5 SkyActiv-G: Welkome reserve

Bovenaan in het gamma van de Mazda 6 vinden we een 2,5 liter grote viercilinder van 194 pk. Geen scheurijzer, maar wel een krachtbron die goed bij deze berline past.

Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

De tijden van de 6 MPS met zijn drukgevoede 2,3-liter van 260 pk liggen lang achter ons. Tegenwoordig is de krachtigste motor in het gamma van Mazda’s grote berline en break een atmosferische 2.5 die het houdt bij 194 pk en 258 Nm. Van een dergelijk vermogen en koppel kijkt niemand in deze categorie nog op, laat staan dat je je er sportieve aspiraties bij hoeft voor te stellen. Geen krachtpatser dus, maar wel een aangenaam veelzijdige motor, die getuigt van een vol karakter en zijn vermogen lineair en in alle zachtheid vrijgeeft.

Sprekend gemak

Belangrijker is dat het verschil met de tweeliter van 163 pk en 213 Nm goed voelbaar is. De cijfers spreken boekdelen: Mazda claimt voor deze 2.5 SkyActiv-G een optrektijd van 0 naar 100 in 8,1 seconden, of maar liefst 2,5 seconden sneller dan wat de 2.0 doet in combinatie met dezelfde zestrapsautomaat. Terwijl die 2-liter in de meeste omstandigheden volstaat, zonder meer, zit deze 2.5 merkelijk minder vlug aan zijn limiet. Vooral op de snelweg is het geruststellend te voelen dat je altijd nog wat marge achter de hand houdt. Alleen over de sturing van de automaat zijn we niet 100 procent tevreden: in de normale stand is die niet alert genoeg vanwege steevast in een zo hoog mogelijke versnelling (dat klinkt eigenlijk eerder als een Eco-programma), terwijl hij in Sport-modus dan weer onnatuurlijk lang blijft vasthouden aan hogere toeren, ook bij kruissnelheden.

Zuivere lijnen

Het onderstel van deze grote vierdeurs is tot meer in staat dan je op het eerste gezicht zou kunnen denken. Met de geslaagde voortrein en het uitstekende stuur kun je erg zuivere rijlijnen uitzetten, terwijl de schokdemping rolneigingen perfect intoomt. Natuurlijk nodigt deze berline door zijn stevige formaat en lange wielbasis niet meteen uit om te gaan knallen op een slingerwegje, maar een keer wat enthousiaster een rotonde aansnijden doet hij met een verrassend gemak. En in lange, snelle bochten geeft hij geen krimp.

Hoge prijs

Doordat de 2.5 enkel beschikbaar is in de (gelukkig wel volledig uitgeruste) topversie Skycruise, is hij geen koopje – reken op meer dan 40.000 euro. Ten opzichte van een gelijkwaardig uitgeruste 2.0 SkyActiv-G met automaat bedraagt de meerprijs daarentegen ‘maar’ 2.000 euro, en in dat geval zouden we de upgrade toch ernstig overwegen. Een pleister op de wonde is hoe dan ook het lage verbruik: wij kwamen uit op 6,5 l/100 km, wat zonder meer een knap resultaat is voor zo’n grote auto met een relatief ‘dikke’ benzinemotor.

Ons verdict

De Mazda 6 ziet er goed uit, stuurt prettig en ontvangt zijn inzittenden in een stijlvol en goed afgewerkt interieur. Met zijn zachte karakter en zijn extra reserves lijkt deze 2.5 SkyActiv-G de aangewezen motor om optimaal van al die kwaliteiten te genieten. Je moet er alleen het nodige budget voor kunnen en willen uittrekken.

In dit artikel : Mazda, Mazda Mazda6

Geschreven door op