Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

prototype / Kia EV9 Concept is hoekige rivaal voor de Tesla Model X

Geschreven door Frédéric Kevers op 18-11-2021

De op de Los Angeles Auto Show 2021 voorgestelde Kia EV9 Concept gaat het topmodel van het elektrische gamma vooraf. Het hoekige koetswerkontwerp is het tegenovergestelde van wat Tesla doet met de Model X, een van de toekomstige concurrenten van de EV9.

Op de Los Angeles Auto Show 2021 krijgt de Hyundai Seven SUV Concept het gezelschap van deze Kia Concept EV9, een flink uit de kluiten gewassen SUV die met dezelfde bouwstenen goochelt. Naast het 800V-systeem met snellaadmogelijkheden tot 350 kW hebben we het dan in de eerste plaats over de modulaire E-GMP-architectuur die beide constructeurs ook gebruiken voor respectievelijk de Hyundai Ioniq 5 en de Kia EV6

De Kia Concept EV9 is 4,9 meter lang, 2,1 meter breed en 1,8 meter hoog en beschikt over een wielbasis van 3,1 meter. Het interieur telt drie zitrijen en zeven zitplaatsen. Het koetswerk van deze SUV krijgt een hoekig ontwerp - met Digital Tiger Face - dat sterk constrasteert met de ronde biovormen van de Tesla Model X, een van de modellen waarmee de uiteindelijke productieversie van de Kia EV9 onvermijdelijk te maken zal krijgen. Die geometrische designtaal wordt Opposites United genoemd. Leuk gevonden: op de motorkap van de EV9 heeft Kia zonnecellen verstopt, terwijl de dakrails eenvoudig te verbergen zijn via een simpele druk op een knop.

2021 Kia Concept EV9 - Los Angeles

Pauzeknop

De Kia Concept EV9 telt vier klassieke portieren, waarvan de achterste exemplaren averechts openen. De SUV doet het zonder B-stijlen, zodat het makkelijk instappen is in het ruime interieur. Binnen valt vooral het dashboard op, met het hangende stuur (met naadloos geïntegreerde bedieningsorganen met haptische feedback)en met de zwevende multimediadisplay van 27 inch (met aanraakgevoelige sneltoetsen).

Net zoals bij de Hyundai Seven Concept komt de Kia Concept EV9 met een uitklapbaar stuurtje. Niet om de autonome rijmodus van de SUV te deactiveren, wel om even te rusten of om van het uitzicht te genieten. In de Active-modus rijd de EV9 zoals elke elektrische auto. In Pauze wordt het interieur omgetoverd in een relaxte lounge en kan je even powernappen. En in Enjoy draait de derde zetelrij weg en opent de achterklep zich, zodat je van de natuur kan genieten. Het moet niet altijd Netflix zijn, toch?

2021 Kia Concept EV9 - Los Angeles

 

Web Editor

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten