Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nostalgie / Terug naar de toekomst met de BMW 767Li Goldfisch uit 1987

Geschreven door Klaas Janssens op 05-05-2022

AutoGids gaat terug naar de toekomst. Een duik in de archieven levert deze uit 1987 stammende BMW 767Li op. Wat maakt dit prototype zo bijzonder?

De nieuwe BMW 7 Reeks krijgt twee M-modellen met een geëktrificeerde aandrijflijn. De plug-inhybride M760e xDrive is 571 pk en 800 Nm sterk, de 100% elektrische i7 M70 xDrive belooft zelfs 600 pk en meer dan 1.000 Nm aan koppel. Van een V12-versie is anno 2022 geen sprake meer. Want de tijden veranderen en ze veranderen snel. 

LEES OOK Officieel: BMW 7 en i7 (2022)

Nog niet eens zo lang geleden speelde de Beierse constructeur met het idee om hun vaandeldrager met een V16-motor te zegenen. Het zogeheten Goldfisch-project stamt uit 1987 en had tot de "Secret Seven" moeten leiden, zoals de BMW 767iL intern genoemd werd.

1987 BMW 7 V16

Zijdelingse luchthappers

Die atmosferische V16 was gebaseerd op het M70B50-blok en combineerde een cilinderinhoud van 6,7 liter met een piekvermogen van 408 pk. De motor werd in een 750iL van de E32-generatie gelepeld. De V16 paste maar net in het vooronder van de BMW 7 Reeks, waardoor de ingenieurs genoodzaakt waren om een alternatief koelsysteem te ontwikkelen. In de achtersteven.

LEES OOK AutoGids' Terug naar de Toekomst - modeloverzicht van A tot Z

Hoewel de bizarre ventilatiesleuven op de flanken anders suggereren, ligt de 6,7 liter-V16 niet achterin de BMW 767iL. Enkel de koelinstallatie verhuisde naar achteren. Let ook op de ventilatoren die de opengewerkte achterpartij toont. De Secret Seven met Goldfisch-krachtbron werd gepresenteerd aan de BMW-bonzen, maar kreeg nooit groen licht. Jammer.

1987 BMW 7 V16

 

 
Hoofdredacteur AutoGids

Instagram: @kjanssens_pro

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten