Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Kia Ceed 2018: De Europese Koreaan

Geschreven door Tony Verhelle op

Kia stelt ons de derde generatie van zijn Ceed voor, in elk geval de meest Europese want helemaal hier uitgedacht en ontwikkeld en hier trouwens ook (net als zijn voorgangers) geproduceerd.

Het concept

De Ceed van de derde generatie (nu zonder afkappingsteken en op de auto in hoofdletters benoemd) is nog altijd een sleutelmodel voor Kia in Europa. Hij positioneert zich in het zogenaamde C-segment, dat van de compacte middenklasse, waarin ze bij Kia zelf twee deelsegmenten zien, C1, waarin zowat alle generalisten een aanbieding hebben (Ford Focus, Peugeot 308, Renault Mégane en uiteraard VW Golf, om er maar een paar te noemen) maar ook meer en meer premium merken, denk maar aan de BMW 1, de Audi A3 of de Mercedes A. Dit deelsegment noemt men bij Kia C2.
Met zijn derde generatie Ceed heeft Kia hoge(re) ambities, geheel in lijn met de nieuwe slogan voor het hele bedrijf “from fast follower to first mover” of, even kort vertaald, Kia wil geen (goede) meeloper meer zijn maar meer een spelbepaler.  Vandaar dat het zich met deze generatie ook op de twee aangehaalde segmenten wil richten, C1 voor de Ceed vijfdeurs en break (geen driedeurs meer), C2 voor een shooting brake, waarvan we een concept konden zien in Frankfurt vorig jaar en die eind van dit jaar zijn opwachting zou moeten maken onder de naam Proceed (aangezien er geen 3-deurs meer komt met die naam).

Daarna zou er minstens nog een model in het portfolio bij komen, maar daarover laat Kia nog niet veel los. Gezien het niet aflatende succes van de SUV in onze contreien (en trouwens ook in een groot deel van de rest van de wereld) zou het ons verwonderen mocht dat vierde model niet die kant op gaan, maar dan eerder crossover dan echt SUV (daarvan hebben we al Stonic en Sportage, terwijl Niro al eerder in de crossover-richting gaat). 

Wat is nieuw?

Meer dan de modale waarnemer op het eerste gezicht zou denken. Voor wat het onderstel betreft, is de verwantschap met de voorganger nog wel duidelijk qua gebruikte technieken, maar aan de afstelling werd wel grondig gesleuteld. De aandrijving werd ook gedeeltelijk vernieuwd.

Basismotor aan benzinezijde is de atmosferische 1.4 viercilinder die we al een tijdje kennen en die 100 pk levert. Een turbo-versie van deze motor (T-GDI), goed voor 140 pk, is nieuw en vervangt de vroegere 1.6. Tussenin nestelt zich de 1.0 T-GDI driecilinder die we al kennen van de Kia Rio en vorige Cee’d en die 120 Pk levert. Wat diesels aangaat, is er ook al een nieuwe 1.6 CRDi die in twee vermogensversies leverbaar is, 115 en 136 pk.

De Ceed kan nu ook met heel wat rijhulpsystemen verkregen worden, een deel daarvan is standaard, een (groter) deel komt erbij in duurdere uitrustingsversies of als bijkomend pakket. Binnenin werd duidelijk gesleuteld aan een betere look, met vrijstaand, zogenaamd “zwevend”, MMI-scherm bijvoorbeeld en een homogenere dashboard-aankleding, maar met al dat (wel verzorgd afgewerkt) zwart oogt het geheel toch nog iets te somber.

Voor niet-kenners zal het design niet als ingrijpend veranderd overkomen, maar als je goed kijkt zie je toch een strakkere vormgeving met voor- en achteraan een lijnenspel dat de breedte van de auto accentueert. De “Ice cube” look van de lichten (die we al kenden van de Cee’d GT vorige generatie) is nu systematisch van de partij als de auto Led-licht heeft.

Hoe rijdt hij?

We reden de auto voor een eerste kennismaking in de omgeving van het Portugese Faro (een populaire plaats voor autopresentaties de laatste tijd…). We konden achtereenvolgens rijden met de 1.4 T-GDi, de 1.6 CRDi diesel en tot slot de 1.0 T-GDi driecilinder. De Ceed rijdt duidelijk volwassener dan zijn voorganger en bij Kia laten ze niet na de verwantschap met de opvallende Stinger te benadrukken, hoewel beide qua onderstel en motoren weinig gemeen hebben.

Er werd duidelijk gesleuteld aan de afstellingen van de ophanging en dat heeft wat opgeleverd: de Ceed blijkt misschien iets stugger opgehangen, in de praktijk is er een uitstekend compromis bereikt tussen comfort en wegligging. Wat daar duidelijk zijn steentje toe bijdraagt is het fel verbeterde stuurgevoel, een onderwerp dat de bijzondere aandacht kreeg van de ingenieurs en waarvoor zelfs een specialist werd weggehaald uit het zeer naburige Opel R&D-centrum (Kia’s Europees ontwikkelingscentrum voor Europa ligt namelijk ook in… Rüsselsheim).

Qua aandrijving waren we aangenaam verrast door de 1.0 T-GDI die zeker niet ondergemotoriseerd overkomt in deze Ceed en zich tijdens het acceleratieproces monter laat opmerken met de zo kenmerkende 3-cilinder roffel. Natuurlijk moet er hier ook wat meer geschakeld worden, maar de goede geleiding van de pook en de perfecte synchronisatie maken daar zeker geen lijdensweg van. De 1.6 CRDi is een aangename, soepele turbodiesel in de meeste omstandigheden, alleen na koudstart en bij heel lage toeren laat hij zich wel nog duidelijk en een beetje rauw horen.

De nieuwe 1.4 T-GDI ten slotte is een zeer aangename, soepele turbomotor wiens karakter perfect past bij de gerobotiseerde versnellingsbak met 7 verhoudingen, een quasi perfecte combinatie.

De stoelen geven een goede steun en zitten aangenaam, achteraan is er behoorlijk wat ruimte, in lijn met die van de concurrenten, en deze Ceed heeft nog een vergrote kofferruimte tegenover zijn voorganger, waarbij uiteraard ook de achterbankleuning geheel of gedeeltelijk kan neergeklapt worden.

Wat kost hij?

Met een instapprijs van 19.990 euro voor de 1.4 MPI instapmotor (in Must-basisuitvoeringsniveau) is de nieuwe Ceed nauwelijks duurder dan zijn voorganger, terwijl zoals gewoonlijk de standaarduitrusting er ietwat op vooruitging. Aangezien van de vorige 4 “normale” uitrustingsversies door de klanten vooral voor de hogere niveaus werd geopteerd, vereenvoudigde de invoerder nu zelf het aanbod door slechts 2 (hogere) uitrustingsversies aan te bieden, de Must basisversie en de 2.900 euro duurdere More (3.200 euro extra in de break). Tegen het einde van het jaar komen daar nog twee versies bij, de sportief ogende GT-Line en de GT met de al gekende 1.6 T-GDI krachtbron van 204 pk, hoogstwaarschijnlijk enkel beschikbaar als shooting brake.

Wie zijn de concurrenten?

De Ceed zit zoals gezegd in een van de belangrijkste marktsegmenten in Europa, zowat elke constructeur (en zeker de generalisten) heeft dus een mededinger in petto. Dat gaat dan van de Alfa Giulietta over de Citroën C4 Cactus, Ford Focus, Honda Civic, (halfbroer) Hyundai i30, Nissan Pulsar, Opel Astra, Peugeot 308, Renault Mégane, Seat Leon, Skoda Octavia, Toyota Auris tot de onvermijdelijke VW Golf.

Zoals gezegd zitten er ook nog premium-merken in het C-segment, Audi A3, BMW 1, Mercedes A en CLA, maar die zijn hoger gepositioneerd en daar zal de Proceed shooting brake oorlog willen maken.

Ons verdict

Voor echte buitenstaanders is er niet zo veel veranderd aan de nieuwe Kia Ceed, uiterlijk lijkt hij nog sterk op zijn voorganger, hoewel de vormgeving wel strakker is geworden. Onderhuids bouwen we ook nog voort op hetzelfde platform, maar het werd wel een pak fijner afgesteld en het wordt voortgestuwd door deels nieuwe verbrandingsmotoren (gehele of gedeeltelijke elektrificatie is op komst). Binnenin oogt de nieuweling ook een stuk coherenter, zij het nog wat somber, terwijl het navigatiesysteem (nochtans van TomTom) wat sloom overkwam en soms niet up to date was. De nieuwe diesel ten slotte rijdt aangenaam, maar laat zich nog wel horen na koudstart en bij lage toeren.

In dit artikel : KIA, KIA Ceed

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars