Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Land Rover Discovery Sport: Nieuwe look én technologie

De Land Rover Discovery Sport deelt voortaan enkele pennentrekken met de Evoque. De grootste veranderingen zitten echter onderhuids, met mild hybrid-technologie en een aangepast platform.

Prijs
NB

Het concept

Na een carrière van vier jaar onderging de Discovery Sport een midlifefacelift die hem er gelikt doet uitzien en hem CO2-vriendelijker maakt, met dank aan een mild hybrid-systeem met 48-volttechnologie voor zowel de diesel- als de benzineversie van de 2.0-Ingenium. Op een volwaardige plug-inhybridevariant blijft het nog even wachten. Precies die wachttijd is nefast voor de Britse terreinwagenfabrikant, die door een bijzonder moeilijke periode gaat, met verkoopcijfers die recent met ruim een kwart zijn teruggevallen.

De afwachtende houding van de consument en de nakende Brexit zorgen niet meteen voor rooskleurige vooruitzichten, al koestert men in Groot-Brittannië grote verwachtingen wat betreft de nieuwe Defender. Ondertussen moet de Discovery Sport als instapmodel binnen de Land Rover-familie de concurrentie overklassen met een bijgespijkerde look en (iets) zuiniger motoren.

Wat er verdandert

De vernieuwde versie herken je meteen aan de hertekende koplampen met ledtechnologie, die de designers veel meer vrijheid geeft qua vormgeving voor de dagrijlichten. Ook achteraan maken ledunits hun intrede, met richtingaanwijzers die naar de buitenkant van het koetswerk ‘afrollen’. Verder werden de bumpers en de grille vernieuwd, waarmee de Discovery Sport aan maturiteit wint, en voor het eerst worden 21-duimvelgen gemonteerd. De koetswerkgrootte blijft nagenoeg ongewijzigd. Door het aangepaste onderstel wordt de SUV een beetje stijver en aan het stuur valt vooral op dat de dieselmotor stiller is, met dank aan een betere geluiddemping. De 2.0 Ingenium-zelfontbrander levert naar wens 150, 180 of 240 pk, maar bij deze eerste kennismaking reden we met de krachtigste versie. Op benzine is er de tweeliter-viercilinder die 200 of 250 pk sterk is.

De grootste verschillen merk je in het vernieuwde interieur, waar de uitschuivende draaiknop van de automatische versnellingsbak werd ingeruild voor een slank pookje. Het dashboard oogt strak en gaat ook helemaal digitaal, met een display dat de klassieke wijzerplaten vervangt. Verder werd in de middenconsole een nieuw, groot aanraakscherm geïntegreerd voor het geconnecteerde infotainmentsysteem, dat niet alleen intuïtiever is geworden, maar vooral sneller reageert.

Onder dat display zit nu een even interactief paneel met twee multifunctionele draaiknoppen. Wil je de temperatuurregeling bedienen, draai je als vanouds aan de knop voor koudere of warmere lucht. Wanneer je echter de knop van het Terrain Response 2-systeem activeert, kun je met dezelfde rechterdraaiknop het offroadsysteem bedienen via icoontjes met de verschillende terreinmogelijkheden die errond oplichten. Nog meer schermoppervlak zit bovenaan, want de achteruitkijkspiegel biedt eveneens een display waarop je camerabeelden van achter de wagen kunt projecteren.

Hoe hij rijdt

De 240 pk-diesel met 500 Nm aan koppel reageert alert, maar geeft nooit echt de indruk zo krachtig te zijn. Wellicht gooit het aanzienlijke gewicht van de Discovery Sport (2,1 ton) roet in het eten. De motor wordt gekoppeld aan een negentrapsautomaat die bij een gezapige rijstijl zijn werk uitstekend doet, maar bij plotse hernemingen heeft hij – net als zijn voorganger – last van keuzestress. Wij reden met een R-Dynamic-versie met een klassieke schokdemping, die de rolneiging van het koetswerk uitstekend countert, maar vooral de klemtoon op comfort legt. Dat geldt overigens ook voor de optionele gestuurde demping. De stuurinrichting reageert eerder vaag rond de rechtuitpositie, maar geeft je wel voldoende feedback naarmate je instuurt.

Ons verdict

Deze instap-Land Rover is een stuk verfijnder geworden, maar wil ook functioneel blijven en mikt op gezinnen, met een bijzonder moduleerbaar interieur, inclusief verschuifbare achterbank en twee optionele (nood)zitjes in de koffer. De meerwaarde van de mild hybrid-technologie blijft echter beperkt. Daarom is het niet denkbeeldig dat heel wat geïnteresseerden op de plug-inhybrideversie zullen wachten, wat meteen vragen doet rijzen over het nut van de lancering van de mild hybrids.

  • Extra stijfheid PTA-platform
  • 5+2-stoelconfiguratie
  • Mogelijkheden Terrain Response 2
  • Hoog gewicht ondanks aluminium
  • Geen spectaculaire verbruikswinst
  • Stuurinrichting is eerder vaag

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker