Ook Alpine mag zijn zegje doen – of is het zijn zegen geven? – over de herrezen Renault 5 en moet doorgaan als een moderne versie van wijlen de 5 Turbo. Deze A290 bouwt voort op hetzelfde platform als de 5 E-Tech, maar onderscheidt zich door een grotere spoorbreedte van 60 millimeter, wat zorgt voor een krachtiger uitstraling. Met zijn compacte afmetingen van 3,99 meter in de lengte, 1,82 meter in de breedte, 1,52 meter in de hoogte en een wielbasis van 2.530 millimeter blijft de A290 handzamer dan de A110.
Van die laatste tapt hij ook wel enige inspiratie, zoals X-vormige koplampen, verbrede wielkasten en aerodynamische aanpassingen zoals luchtinlaten in de voorbumper en een diffusor aan de achterkant. De lichtmetalen 19-duimvelgen met speciale Michelin-banden en de krachtige Brembo-remmen moet het potentieel in goede banen leiden. In het sportief ontworpen interieur, met zijn bijzonder stuur, sportstoelen en gericht gebruik van nappaleder, kun je de prestaties ook monitoren via het Alpine Telemetrics in het infotainmentsysteem.
De A290 wordt aangedreven door een voorin geplaatste elektromotor in twee vermogensvarianten: 130 kW (177 pk) en 160 kW (218 pk), met respectievelijk 285 en 300 Nm koppel. De actieradius bedraagt 364 kilometer, dankzij een 52 kWh-accu die in 30 minuten van 15 tot 80 procent kan worden opgeladen met een snellader.
De Mini Cooper Electric krijgt er een geduchte rivaal uit onverwachte hoek bij, want de Alpine A290 haalt net zo succesvol die aantrekkelijke flair van vroeger naar boven. En omdat hij minder gewicht in de schaal werpt voor een gelijkaardige batterijcapaciteit, geniet de Alpine zeker het voordeel van de twijfel.