Zich aanmelden
Wachtwoord vergeten?
×Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.
De huidige X5 debuteerde eind 2018 en kreeg vijf jaar later een facelift. Hij rolt net zoals zijn voorgangers van de band in Spartanburg, in de Verenigde Staten. Deze vierde generatie is bijna 5 meter lang, weegt meer dan 2 ton en gaat geschoeid op velgen tot 22 duim groot. Binnenin kreeg deze generatie bij de facelift BMW’s OS 8.5 en Curved Display, terwijl de aankledingsmogelijkheden bijzonder uitgebreid zijn. Achterin is het bijzonder comfortabel toeven, tenzij dan op de middelste plaats. Tegen meerprijs kun je twee extra zitjes in de koffer bestellen. De bagageruimte zelf heeft een meer dan degelijk volume, maar de X5 houdt vast aan zijn onhandige achterklep in twee delen.
Onderweg slaagt de X5 erin zijn grote afmetingen en hoge gewicht te toen vergeten, of toch als hij is uitgerust met de meesturende achterwielen. En hij kan zich ook naast het asfalt wagen, dankzij een luchtvering met variabele bodemvrijheid. Het motorpalet is behoorlijk uitgebreid en omvat verschillende mildhybrides met 48-voltsysteem: twee diesels (298 en 352 pk) en drie benzines (van 381 tot 625 pk). Daarnaast is er ook nog een plug-inhybride. Die heet tegenwoordig 50e, koppelt een 3.0-benzine aan een elektromotor en is in totaal 387 pk sterk. Dankzij een batterij van tegenwoordig 25,7 kWh kan deze plug-inhybride officieel tot 110 kilometer komen zonder de verbrandingsmotor te hoeven aanspreken.
De X5 is misschien wel het meest polyvalente model uit het hele BMW-gamma: hij is ruim, chic, comfortabel en krachtig. Maar let op, want voor alle snufjes die hem zo fantastisch doen rijden (zoals de luchtvering of de meesturende achterwielen), moet je extra in de buidel tasten.