Zich aanmelden
Wachtwoord vergeten?
×Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.
De nieuwe Terramar vervangt bij Cupra de Ateca. Je mag hem beschouwen als een Volkswagen Tiguan met een dreigender blik. Omdat hij op het bekende MQB Evo-platform staat zijn de motoren geen verrassing: geen diesels, wel een 1.5-benzine met mildhybride hulp (150 pk) of in een stekkerversie (204 of 272 pk) en een vierwielaangedreven tweeliter van 265 paarden. Qua formaat is de 4,54 meter lange Terramar een tussenmodel, en aan zijn sportieve inslag hangt een keerzijde zoals een bagageruimte van een niet meer dan gemiddelde 540 liter die in de plug-inhybride wegzakt tot 450 liter. Met neergeklapte achterbank, volgens een 40/20/20-opstelling, is de laadvloer altijd vlak.
Door hun grote batterij bieden de PHEV’s een elektrisch rijbereik van zomaar eventjes 120 kilometer, en omdat ze kunnen snelladen op 50 kW, doen ze het niet slecht als zuinige kilometervreter. In het interieur, met chique koperkleurige accenten en sportstoelen met een aangename ondersteuning, moet je alles regelen via het centrale scherm en een teveel aan menu’s, helaas nog het oude systeem dat in moderne VW-modellen al ten goede werd aangepast. Zijn roeping als sportieve broertje van zijn Volkswagendonor heeft de Terramar minder goed voor elkaar dan bijvoorbeeld de Born tegenover de ID.3. In het geval van de stekkerversies speelt het gewicht van de batterij duidelijk te veel parten. Met de optionele adaptieve schokdempers is het vooral een erg coherente, zelfs comfortabel rijdende SUV.
Wie de Terramar kiest voor zijn sportieve uitstraling, moet beseffen dat vooral het design het verschil maakt met de VW Tiguan, en minder het rijgedrag. De prijs verschilt niet radicaal tegenover zijn Duitse neef.