Het Chinese Leapmotor start zijn Europese offensief met enerzijds een goedkoop dwergmodel, de T03, en anderzijds deze C10, die zich recht in het hart van de markt nestelt, en daarbij rekent op een scherpe basisprijs. Nu goed, technisch is dit niet het scherpste mes in de lade, maar de C10 biedt wel opvallend veel ruimte voor vier volwassenen. De koffer is met 435 liter dan weer veel minder indrukwekkend. Met 218 pk en een koppel van 320 Nm heeft de C10 genoeg vermogen op z’n rekest om vlot voor de dag te komen. En meer dan vlot hoefde het voor Leapmotor ook niet zijn, want het merk wilde een al te brutale push tijdens de acceleratie, zoals bij zoveel EV’s, net vermijden. Een van de rijmodi heet zelfs Smooth. Het chassis staat ook niet afgesteld op het klakken van een zweep.
Wel een opsteker dat de strafste regeneratiestand van de remmen eenpedaalrijden mogelijk maakt, al kun je die functie alleen bij stilstand inschakelen. Géén opsteker dan weer is dat je daarvoor – net als voor zoveel andere functies – via het 14,6 duim grote aanraakscherm moet. Daar kun je ook de stuurbekrachtiging instellen, die helaas in alle standen het nodige gevoel mist.
Omdat de 4,74 meter lange C10 enkel met een batterij van netto 66 kWh in de catalogus staat, is kiezen niet moeilijk. Zo zuinig als een Tesla Model Y is deze SUV evenwel niet en door zijn verbruik van rond de 20 kWh/100 km raakt het reële rijbereik amper verder dan een middelmatige 300 kilometer. Ook het snelladen, met een piek van niet meer dan 84 kW, is magertjes.
Een van de aantrekkelijke punten aan deze C10 is de steun van het Stellantis-netwerk en zijn prijs. Maar dat laatste vraagt z’n offers in rijgedrag, laadsnelheid en verbruik.