Zich aanmelden
Wachtwoord vergeten?
×Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.
De Xpeng G9 laat zien hoe ambitieus dit jonge merk is. De G9 is iets groter dan een Mercedes EQE SUV, maar compacter dan een Tesla Model X, met een strak design en vloeiende lijnen die zijn forse afmetingen slim camoufleren. Het interieur doet niet onder voor dat van gevestigde premiummerken, met hoogwaardige materialen en een luxe uitstraling. Het Premium Comfort en Audio-pakket tilt het comfort naar een hoger niveau met nappaleren stoelen, een massagefunctie, Dolby Atmos-geluid en verstelbare achterstoelen. De dubbele digitale schermen – één voor infotainment en één voor de bijrijder die films kan kijken – weerspiegelen een Tesla-achtige minimalistische stijl. Het infotainmentsysteem werkt intuïtief, maar het ontbreken van Apple CarPlay en Android Auto, en de omslachtige menu’s voor bijvoorbeeld rijmodi, zijn stevige minpunten.
Qua prestaties stelt de G9 niet teleur. De topversie met vierwielaandrijving levert 543 pk en 720 Nm koppel en sprint in slechts 3,2 seconden van 0 naar 100 km/u. De luchtvering zorgt voor een uiterst comfortabele rit, al biedt de stuurinrichting weinig feedback, gericht op cruisen in plaats van zweepklappen. De grote 98 kWh-batterij biedt het grootste rijbereik (570 kilometer) als achterwielaandrijver en dankzij 800-voltoplaadtechnologie kun je in 5 minuten 100 kilometer bijladen. Als instapmodel is er een versie met enkele motor en een batterij van 78 kWh, goed voor een rijbereik van 460 kilometer.
Voor een scherpe basisprijs biedt de G9 een sterke combinatie van luxe, technologie en prestaties. Samengevat brengt het Chinees merk de beleving van Duitse premium aan een fameuze korting. Dat kan twijfelaars zeker over de streep trekken.