Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Editoriaal / Vooraf - AD over de schrijnende verkoopcijfers van Honda

Geschreven door Alain Devos op 30-08-2023

Hoewel het nog altijd enkele zeer interessante modellen in zijn gamma heeft, kan Honda dat bij ons niet verzilveren in goede verkoopcijfers. AutoGids-hoofdredacteur Alain Devos vraagt zich af hoe dat komt...

Het ‘dossier’ Honda, ik heb er in mijn vorige professionele leven als hoofdredacteur van AutoWereld ook wel eens een voorwoord aan gewijd. Een vijftal jaren geleden, denk ik. Toen was de Belgische situatie van het merk al vrij dramatisch, vandaag lijkt ze haast catastrofaal. De cijfers van Febiac voor de eerste helft van dit jaar tonen dat het Japanse merk hier welgeteld 509 nieuwe personenwagens heeft zien inschrijven. Dat zijn er weer maar liefst 47,36 procent minder dan tijdens dezelfde periode vorig jaar. Het doet Honda ook verder terugzakken, naar de 35e plaats in de Belgische rangschikking. Daar verkeert het in het gezelschap van nog net iets beter presterende spelers als Lexus en Jaguar. Polestar, Alfa Romeo en Lynk & Co hebben elk zowat dubbel zoveel auto’s op hun scorebord staan, DS en Jeep drie keer zoveel en het Chinese MG zelfs vier keer zoveel. Sommige van die merken vertoefden niet eens zolang geleden nog in de schaduw van Honda, anderen bestonden tot voor kort zelfs nog niet eens.

Kan Honda, dat het na een evengoed heus dieptepunt op Europees niveau sinds kort wel weer net iets beter doet, het tij in België toch nog keren? Er staan met onder meer de Civic en de HR-V wel enkele correcte auto’s in de catalogus en er komen er met de ZR-V, de nieuwe CR-V en de volledig elektrisch aangedreven e:Ny1 ook nog enkele interessante bij – het gamma zal dan zowat het grootste zijn dat het merk in moderne autotijden wist aan te bieden. Aan de producten zou het dus eigenlijk niet mogelijk liggen, aan het al een tijdje niet meer zo sterke dealernet, aan het prijzenbeleid of aan een mogelijk niet echt efficiënte marketing misschien wel. Maar wie zijn wij om daar echt een oordeel over te mogen of zelfs nog maar te durven vellen?

De cijfers blijven maand
na maand mijn aan de ogen doen.

Betreuren doen we die zware terugval natuurlijk wel, ikzelf draai al lang genoeg in dit wereldje mee om me nog de gloriedagen van Honda te kunnen herinneren. Dat was de tijd dat ze zich met originele technologie, met knappe berlines, met fraaie coupés en cabrio’s en met zelfs een heuse sportwagen als het Japanse alternatief voor merken als BMW en… Ferrari konden opwerpen. Het was evengoed de tijd waarin het moederhuis zijn kasten mocht vullen met de bekers van tientallen overwinningen en ook verschillende wereldtitels in de Formule 1, maar Honda het in België marketinggewijs even later ook weer compleet wist te verknoeien door in alle brievenbussen foldertjes te droppen waarin de topmodellen uit het gamma de ruimte moesten delen met de toch voor een compleet ander publiek bestemde… grasmaaiers met dezelfde familienaam. Ach, we menen ons in de beste F1-dagen van het merk zelfs campagnes te herinneren waarin stripfiguur Kuifje een ‘belangrijke’ bijrol kreeg. Imagogewijs was dat allicht ook niet echt een slimme zet.

Natuurlijk wist Honda al die tijd stevig te scoren in Noord-Amerika, een markt die vanuit Japan bekeken blijkbaar veel belangrijker was en het geknoei in Europa enigszins wist te compenseren. In de VS en Canada werd als een soort Lexus-alternatief zelfs met succes de luxedivisie Acura gelanceerd, een investering waarvoor ons continent alweer niet geschikt werd geacht. Ze kunnen zich bij Honda hoogstens troosten met de wetenschap dat het ooit evengoed bijzonder knap presterende Mitsubishi zichzelf nog veel vaker in de voet heeft geschoten, maar dat neemt niet weg dat die hierboven vermelde Febiac-cijfers maand na maand pijn aan de ogen doen. Net zoals de vreemde Formule 1-kronkels van de voorbije jaren vragen blijven oproepen. Na enkele dramatische jaren als McLaren-partner wist Honda met Red Bull en Max Verstappen eindelijk weer welverdiende successen te oogsten. Dat leek voor het merk echter ook het ‘juiste’ moment om zijn vertrek uit de F1 aan te kondigen – gekker kun je het toch maar moeilijk bedenken. Dat de Japanners ondertussen toch nog altijd in die topdiscipline van de autosport actief zijn, weet haast niemand meer. Tot ze vanaf 2026 in zee gaan met Aston Martin misschien, want een ongeduldig geworden Red Bull koos recent al voor de zekerheid die een deal met Ford hen blijkbaar kan bieden. Honda, het is en blijft een bij momenten echt onbegrijpelijke mix van technologisch vernuft en strategisch geknoei.

 

Senior Writer (freelance)

Facebook: @alain.devos.18 / Twitter: @devos_alain / Instagram: @adevos12

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten