Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Editoriaal / Vooraf - AD versus Made in China

Geschreven door Alain Devos op 01-03-2023

Moeten we de komst van de Chinese constructeurs vrezen of net toejuichen? Wat denkt Hoofdredacteur Alain Devos van Made in China?

Met een score van 16,50 op 20 en dus een grote onderscheiding behaalde de elektrische MG 4 in onze Detailtest een van de beste resultaten van de voorbije maanden. Tenzij we nog een andere goede leerling even uit het oog zijn verloren, deden vorig jaar alleen de Renault Mégane E-Tech EV60 R220 en de Honda Civic e:HEV het nog net wat beter, met respectievelijk 16,60 en een dan ook wel echt uitzonderlijke 16,95.

LEES OOK Opinie: hoe moreel is de aankoop van een Chinese auto?

Op enkele misschien al eens verstrooide autoliefhebbers met een (te) grote heimwee naar het verleden na weet iedereen natuurlijk wel dat MG allang geen Brits automerk meer is. De onder meer voor zijn rijdynamiek, zijn comfort én de voor een elektrische auto heel scherpe prijs bejubelde 4 komt uit Ningde. En die stad ligt dus in China, niet in het Verenigd Koninkrijk.

Een knagend gevoel

We ontvingen (gelukkig…) nog geen dankwoordje van de Chinese ambassade en we worden door de Amerikaanse CIA - bij ons weten - ook nog niet gezien als een nieuwe lichting spionnen voor dat ogenschijnlijk met de dag machtiger wordende Aziatische land.

En toch knaagt er ergens iets. Net op de dag dat collega Steven zijn Detailtest van de auto afleverde, schoten de Amerikanen een al verschillende dagen illegaal boven hun grondgebied zwevende Chinese spionageballon uit de lucht.

Waarop alle doemdenkers nog maar eens in koor uitschreeuwden dat het allesbehalve democratische Chinese regime te machtig, te stout en dus ook te gevaarlijk wordt

Waarop alle doemdenkers nog maar eens in koor uitschreeuwden dat het allesbehalve democratische Chinese regime te machtig, te stout en dus ook te gevaarlijk wordt om er ons nog lang veilig bij te mogen voelen. Alsof de economisch gelukkig een pak minder sterke gekken uit Moskou, wier krakkemikkige Lada’s zichzelf zowat de commerciële vernieling in hebben gereden, ons nog niet genoeg ellende bezorgen…

Ik kan me dan ook heel goed voorstellen dat ze het bij momenten echte spierballengerol van zowel de Amerikanen als de Chinezen op de Belgische hoofdkwartieren van de bijna allemaal door privébedrijven gerunde invoerders van MG, BYD en dergelijke wel met een bang hartje volgen.

Chinese constructeurs

Of we ons dat als Belgische automobilist en bijwijlen dus ook autokoper aan ons hart moeten laten komen? Of om de vraag nog wat concreter te maken: moet die gespannen situatie en de wetenschap dat Peking onze centen zeker niet alleen voor een opwaardering van Chinese schoolgebouwen gebruikt, ons doen twijfelen of we wel voor een auto uit dat land mogen kiezen?

Ach, dergelijke vragen laten zich natuurlijk nooit makkelijk beantwoorden. Als ik straks even de ronde van mijn huis doe, vind ik er ongetwijfeld ook tal van made in China-producten. Waaronder al zeker mijn telefoon. Maar ook de MacBook Pro waarop ik dit stukje zit te schrijven, vermeldt in heel kleine letters onderaan dat hij is ontworpen in Californië en geassembleerd in – juist ja – China. Terwijl de twee Volvo’s en de Polestar van wat verder in mijn straat er allicht niet hadden gestaan als die Zweedse merken niet met Chinees geld waren gered respectievelijk opgericht.

Je hoeft vanavond niet met een slecht gevoel te gaan slapen als je deze namiddag toch al even de bestelling van een Chinese auto zou hebben overwogen

Nee dus, je hoeft vanavond niet met een slecht gevoel te gaan slapen als je deze namiddag toch al even de bestelling van zo’n MG zou hebben overwogen. Het doet me trouwens nog eens met de glimlach terugdenken aan een discussie die ik vele jaren geleden met wijlen een buurman had.

Met geen stokken en zelfs geen miljoenen zou je hem in een Japanse auto hebben gekregen, zo zwoer hij mij. Waarna hij met ‘gepaste’ fierheid weer naar het werk vertrok in zijn Opel Corsa met Isuzu-dieselmotortje. Hij heeft wellicht nooit geweten waar die fabrikant zijn wieg had staan, ik heb het hem in elk geval niet verteld.

 

Senior Writer (freelance)

Facebook: @alain.devos.18 / Twitter: @devos_alain / Instagram: @adevos12

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten