Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Professioneel / Zijn elektrische microcars een alternatief voor de bedrijfswagen?

Geschreven door Dieter Quartier op 20-11-2023

Compacte, batterij-elektrische vierwielertjes voor twee personen zijn aan een opmars bezig. Ze spreken vandaag vooral stadse particulieren aan, maar zouden ook een alternatief kunnen vormen voor de bedrijfsauto.

Onderzoek van Securex toont aan dat er tussen 2019 en 2022 zo’n 11 procent meer bedrijfswagens werden ingeschreven in Vlaanderen en Wallonië. Ongeveer een kwart van de werknemers in deze regio’s beschikt over een auto van het werk. In Brussel deed zich de omgekeerde beweging voor: er werden over dezelfde periode 10,5 procent minder firmawagens ingeschreven door de bedrijven. In het hoofdstedelijk gewest reed eind 2022 ongeveer 22,4 procent van de werknemers met een bedrijfsauto.

LEES OOK - Microcars, wat je moet weten

Conclusie van de HR-dienstverlener? Dat in Vlaanderen en Wallonië de bedrijfswagen nog altijd een grote troef is voor werknemers. De ‘war for talent’ zou een rol spelen, waardoor er sneller bedrijfswagens worden aangeboden bij aanwervingen en tijdens loopbaangesprekken. Gezien de schaarste van specifieke profielen wordt de geografische zoekradius naar kandidaten ook almaar groter, waarbij een bedrijfswagen mensen zou kunnen overtuigen om toch een langer woon-werktraject af te leggen.

De daling van bedrijfswagens in Brussel is volgens Securex onder meer het gevolg van de sterkere opkomst van alternatieve vervoersmiddelen en deelmobiliteit.

Heel divers publiek

Als er ergens een groeipotentieel zit voor microcars, dan is het dus wel in de (grote) stad. Geen wonder dus dat de Microlino’s, Silence S04’s en XEV’s van deze wereld vooral worden aangeboden in trendy pop-upstores in hippe wijken. “Het zijn vooral early adopters die in onze Stores binnenstappen. Vaak zijn ze al redelijk goed op de hoogte van het product. Ze hebben van het merk gehoord, kennen de technologie, maar komen het in real life ontdekken”, zegt Anne Potemans, PR-manager voor Silence Mobility. “Het gaat niet alleen over kapitaalkrachtige mensen. Sommigen zijn gericht op zoek naar micromobiliteit, anderen naar een alternatief voor de bromfiets voor hun inwonende zoon of dochter. Daarnaast zien we ook interesse bij bedrijven die deelmobiliteit aanbieden.”

Bij XEV horen we een gelijkaardig verhaal. “De meeste klanten die onze showroom binnenstappen, zijn particulieren. Dat gaat van alleenstaanden over empty-nesters en kinderloze koppels tot gepensioneerden. Ook naar kapitaalkracht zijn de klanten zeer divers. De XEV Yoyo wordt meestal uit kosten- en milieuoverwegingen aangeschaft ter vervanging van een kleine stadswagen met verbrandingsmotor”, vertelt Johnny Roosen, sales- en marketingverantwoordelijke bij VJB-Motors.

Bij Microlino speelt het lifestylegehalte onweerlegbaar een grote rol. “In onze showrooms zien we vaak particuliere klanten die de Microlino wensen te gebruiken als tweede of derde wagen, voor hun verplaatsingen dicht bij huis, of als alternatief voor de fiets wanneer het regent”, aldus Vincent Struye, Managing Director MicroMobility BeLux bij D’Ieteren.

Microlino

EV-alternatief

Wat B2B betreft, blijkt er vandaag vooral interesse te bestaan voor microcars vanuit deelwagenplatformen. “Ook zien sommige lokale bedrijven er een leuke eyecatcher in. We hebben ook al aanvragen gekregen van bedrijventerreinen die microcars wensen aan te bieden aan de huurders van een business unit voor hun korte verplaatsingen”, zegt Roosen

 Bij XEV ziet men ook een potentieel voor bedrijven en zelfstandigen die op zoek gaan naar goedkopere alternatieven voor de kleine stadswagens op benzine, die de komende jaren onder fiscale dwang vervangen moeten worden door elektrische autootjes. “Dat zien sommige ondernemers financieel niet zitten. Met name thuisverplegers overwegen onze microcar als betaalbaar alternatief. De actieradius van 150 kilometer van onze Yoyo volstaat in de meeste gevallen”, verklaart Roosen.

Hij wijst op nog een voordeel dat microcars hebben ten opzichte van personenwagens: je hebt veel minder plaats nodig om te parkeren. Let wel: dwars parkeren of je voertuig op het trottoir plaatsen is in tegenstelling tot bij een motorfiets niet toegestaan met een microcar. Ook moet je in de meeste steden een parkeerticket nemen of een parkeerschijf leggen wanneer dat ook moet voor een personenwagen.

Wachten op de leasemaatschappijen

Een belangrijke voorwaarde om te kunnen uitgroeien tot een succes is dat de microcar geleased kan worden – net als een fiets of een personenwagen. Bedrijven willen namelijk volledig ontzorgd worden en zo weinig mogelijk risico’s dragen. Een rondvraag bij de Belgische leasebedrijven leert verrassend genoeg dat je haast bij geen enkel ervan terechtkunt voor de huur op lange termijn van een microcar. Terwijl ze wel allemaal claimen te streven naar een groenere mobiliteit en flexibiliteit voor hun klanten.

Waarom de leasemaatschappijen nog niet op de microcarmarkt gesprongen zijn? Wellicht omdat die markt nog jong en qua omvang te klein is om er veel aandacht en middelen aan te besteden. “Er is nog een reden: de voertuigen zijn nog niet opgenomen in de database van de verhuurders”, weet Vincent Struye van Microlino, die ook wijst op de benodigde rittenadministratie om het voordeel van alle aard te kunnen berekenen.

Cafetariaplan

Dat is alvast geen argument voor Leasys (van de Stellantis-groep): zij verhuren de ‘huiseigen’ Citroën Ami wél aan hun B2B-klanten. Ook private lease zit in het aanbod. Van het karretje zijn er intussen al 1.500 stuks besteld voor ons land – aantallen waarvan de andere constructeurs voorlopig enkel maar kunnen dromen. Die andere microcars zijn overigens ook flink duurder dan de Ami. Reden temeer om ze in een aantrekkelijke leaseformule aan te bieden. Het zou hen toegankelijk maken voor heel wat werknemers, en niet alleen degene die vandaag recht hebben op een bedrijfsauto.

Via het cafetariaplan zou een microcar voor 150 à 200 euro bruto per maand haalbaar moeten zijn. Idem voor het federale mobiliteitsbudget, waarvan de tweede pijler (zachte mobiliteit) op 1 januari 2022 overigens specifiek werd opengesteld voor gesloten elektrische drie- en vierwielers.  

2023 Citroën AMI

 

Freelance

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten