Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Markt / Europeanen geven de voorkeur aan benzine, maar elektrische auto's boeken vooruitgang

Geschreven door Olivier Duquesne op 07-02-2023

In de EU bedroeg het aandeel van elektrische auto’s bij de inschrijvingen van nieuwe voertuigen het voorbije jaar 12,1%, met name dankzij de noordelijke en westelijke landen. CNG verliest zwaar terrein, terwijl benzine goed standhoudt.

Statistische gegevens van de ACEA, de Europese vereniging van autoconstructeurs, geven interessante informatie over de toestand van de markt voor nieuwe auto's en over de brandstofvoorkeuren van de Europese automobilisten. Met 12,1% is het aandeel EV’s bij de nieuw ingeschreven voertuigen in de EU historisch hoog in 2022, met een stijging van 3% ten opzichte van 2021. Met IJsland, Noorwegen, het VK en Zwitserland erbij stijgt het EV-marktaandeel van 11,03% in 2021 naar 15,09% in 2022. Plug-inhybrides krijgen moeilijk voet aan de grond, met een aandeel van 9,4% in 2022, tegenover 9,1% in 2021 in de EU. Met de vier bijkomende landen bedraagt hun marktaandeel 9,75% in 2022, tegenover 9,62% in 2021.

Scandinavië elektrisch

Weinig verrassend laten vooral Noren zich verleiden door de elektrische auto. Hij is goed voor 79,33% van de inschrijvingen van nieuwe auto's in Noorwegen. PHEV's hebben 9,25% van de Noren weten te overtuigen. Buurland Finland is bezig met de elektrificatie. Zelfopladende hybrides staan er aan kop met 31,47% van de verkoop. Plug-inhybrides komen op de tweede plaats met 19,79% van de verkoop, maar hun aandeel is in 2022 sterk gedaald (verkoopdaling van 19,7%). Daarvan profiteerden de volledig elektrische auto's, waarvan de verkoop met 43,01% steeg tot een aandeel van 17,79%. Ook Zweden is zeer ‘elektrisch’, met een BEV-marktaandeel van 32,99%, d.w.z. één op drie nieuw verkochte auto's in 2022. Daarna volgen PHEV's (23,12%) en niet-hybride benzineauto's (21,87%).

Benzine boven

De benzineauto verliest terrein, maar met een marktaandeel in de EU van 36,4% in 2022 en 35,25% in de vier andere landen (tegenover respectievelijk 39,9% en 38,96% in 2021) blijft hij de favoriet onder de Europeanen, behalve in het hoge noorden. De uitzondering is Italië, waar de zelfopladende hybride de markt domineert in 2022, met een aandeel van 34,17%. Dit houdt verband met de bestsellers van Lancia en Fiat in Italië, de Ypsilon en de Panda, stadsauto's met varianten die als hybride te boek staan. België is een van de landen die het meest trouw zijn aan benzine, met 48,88% van het marktaandeel voor benzine.

EV-doorbraak in het noordwesten

Maar ook bij ons en bij onze buren doet de elektrische auto zijn intrede. In België zijn BEV’s goed voor 10,28% van de inschrijvingen van nieuwe wagens. PHEV’s doet het ook goed, met een aandeel van 16,18%. Dat bewijst dat de belastingen een sterke invloed hebben, aangezien de overgrote meerderheid van deze voertuigen door bedrijven en zelfstandigen wordt gekozen. In Frankrijk, Duitsland, het Groothertogdom Luxemburg en het Verenigd Koninkrijk varieert het aandeel elektrische voertuigen tussen 13,28% (Frankrijk) en 17,78% (Duitsland). Nederland heeft zelfs een aandeel nieuwe BEV's van 23,51%.

EV-flop in het zuiden en het oosten

In Zuid- en Oost-Europese landen stelt de verkoop van elektrische auto’s echter heel wat minder voor: minder dan 10%, en zelfs minder dan 5% in Griekenland (2,69%), Polen (2,70%), Italië (3,73%) en Spanje (3,76%). In deze landen rijdt men op benzine of zelfladende hybrides. Diesel verliest duidelijk overal terrein, met een gemiddeld marktaandeel van 16,4% in de EU (14,46% inclusief de 4 andere landen) in 2021, tegenover 19,6% (17,66% inclusief de 31 landen) in 2021. België is een van de laatste landen waar diesel nog bijna 1 op 6 kopers weet aan te trekken. De kampioen in de categorie diesel in 2022 is Luxemburg, met een aandeel van 21,94%. Italië zit net onder de 20% (19,59%).

De andere alternatieven

CNG heeft veel terrein verloren door de stijging van de aardgasprijs, in een markt die al versnipperd en ondergeschikt was. Het marktaandeel in de EU is gedaald van 0,4% naar 0,2%. Er zijn landen waar in 2022 geen enkele CNG-auto is ingeschreven, zoals Polen, Roemenië, het Verenigd Koninkrijk en Noorwegen. Dat komt ook door de (bijna) niet bestaande infrastructuur in die landen. Lpg heeft hetzelfde probleem van beschikbaarheid, maar waar het beschikbaar is en de constructeurs aangepaste modellen in hun showrooms hebben, werkt het relatief goed, met bijvoorbeeld een marktaandeel van 8,96% in Italië en 3,83% in Frankrijk. Wat waterstof betreft: daarvoor is het wachten op een echt netwerk van tankstations...

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten