Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Markt / Jaguar geeft strijd tegen BMW op met elektrische transitie

Geschreven door Yeelen Möller op 24-06-2021

Jaguar gaat met zijn elektrische revolutie vanaf 2025 de brede premiummarkt opgeven, waar het tegen BMW en co streed om marktaandeel. De Britten zoeken het hogerop en willen Bentley beconcurreren met prijzen vanaf 100.000 pond.

Jaguar is het beu om zich te moeten uitsloven in een poging procentje marktaandeel af te snoepen van BMW en co op de brede premiummarkt, die in ons land vooral overeind wordt gehouden door de fleetsector. De kosten zijn hoog, de marges dun en de concurrentie moordend. Bovendien valt het bijna niet te combineren met de aangekondigde elektrische revolutie van het merk: vanaf 2025 verkoopt het merk enkel nog EV's. Jaguar Land Rover-CEO Thierry Bolloré heeft de knoop dan ook doorgehakt: Jaguar gaat het een segment hoger zoeken.

Moderne luxe

In een interview met Auto Express doet Bolloré zijn plan uit de doeken: "We gaan voor moderne luxe. En een luxewagen start bij ongeveer 100.000 pond [117.000 euro]. We vinden dat dat segment wel past bij Jaguar qua verfijning, moderniteit, engineering en technologie." Dat betekent dat 'goedkopere' modellen als de XE en E-Pace uit het gamma zullen verdwijnen ten faveure van grotere modellen... en misschien dan toch die nieuwe XJ?

Bolloré geeft toe dat het nu niet zo goed gaat met Jaguar. "Land Rover doet het zeer goed, het potentieel van het driedelige gamma met Range Rover, Defender en Discovery is zeer groot. Maar de situatie bij Jaguar is zorgwekkend, nog meer als je het van binnen bekijkt. Het merk is beschadigd." Volgens de CEO ligt het probleem niet bij het ontwerp, maar bij de positionering van Jaguar. En dat wil hij dus veranderen. Daar durven we nog aan toevoegen dat ook de betrouwbaarheid van Jaguar Land Rover een boost zou kunnen gebruiken.

Van nul af aan opnieuw beginnen

Om de toekomst van Jaguar vorm te geven, heeft designbaas Gerry McGovern een soort interne competitie opgestart tussen drie designteams van het merk. "De drie groepen hebben dezelfde instructies gekregen, maar putten uit hun eigen inspiratie. Ze zijn volledig vrij om de toekomst van Jaguar volledig van nul te heruitvinden", zegt Bolloré.

Het merk Jaguar staat dus voor een driedelige revolutie: een technische, met de overgang naar elektrisch, een daarmee vasthangende designrevolutie én een volledig nieuw marktsegment voor het merk. Maar zal Gerry McGovern het wulpse design van zijn voorgangers Ian Callum en Julian Thomson kunnen evenaren? En zal het voldoende zijn om de hogere prijs te rechtvaardigen van de toekomstige Jaguars? De tijd zal het ons leren...

Web Editor

Twitter: @yeelenm / Instagram: @yeelenm

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten