Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Markt / Porsche 911 laatste Porsche met verbrandingsmotor

Geschreven door Frédéric Kevers op 26-07-2023

Ook bij Porsche is de elektrificering volop aan de gang, maar de 911 ontsnapt daar voorlopig aan: het merk heeft laten weten dat de 911 de laatste Porsche zal zijn die tegen 2030 nog aan een verbrandingsmotor vasthoudt.

Porsche schakelt de elektrificering van zijn gamma een versnelling hoger, met de komst van elektrische varianten van de volgende Macan en de 718 Cayman en 718 Boxster, gebaseerd op het PPE-platform dat samen met Audi werd uitgewerkt. Ook van de Cayenne en de Panamera zit er zo’n elektrische versie aan te komen. Alleen de Porsche 911 ontspringt voorlopig de dans: hij zal de enige Porsche zijn die in 2030 (en zelfs daarna) nog een verbrandingmotor onder de kap heeft liggen.

2023 Porche 911 60 Years

80 % elektrisch in 2030

Porsches wil tegen 20230 80% elektrische auto’s verkopen. Daarvoor rekenen de Duitsers op een globale elektrificering van het gamma: Macan, Cayenne, Panamera en 718 Cayman/Boxster, boven op natuurlijk de Taycan. Eén uitzondering dus: de legendarische Porsche 911, de meest iconische Porsche van allemaal. Een model ook dat op dit moment nog altijd de op twee na meest verkochte Porsche ter wereld is (in het eerste kwartaal van 2023), goed voor 13 procent van de totale merkverkoop – weliswaar een heel eind achter de Porsche Macan en de Porsche Cayenne, die elk bijna goed zijn voor een aandeel van 30 procent.

Als we ervan uitgaan dat de verkoop van die twee bestsellers een lichte achteruitgang zal kennen zodra ze enkel nog maar elektrisch te koop zullen zijn – in eerste instantie blijft een versie met verbrandingsmotor parallel aangeboden – en dat de 911 zijn populariteit behoudt, dan lijkt de doelstelling van Porsche van 80% elektrische auto’s best redelijk.

Lees ook – Porsche bevestigt drie nieuwe EV-modellen tegen 2025

2023 Porche 911 60 Years

e-fuel als heilige graal

Opdat Porsche zijn icoon na 2035 kan blijven verkopen met een verbrandingsmotor (al dan niet in een hybride opstelling) moet er wel werk worden gemaakt van e-fuels, waarvoor de Europese Unie een uitzondering heeft gemaakt. En dat treft, want Porsche investeert zelf in de ontwikkeling van deze CO2-neutrale brandstoffen. Die moeten niet alleen het voortbestaan verzekeren van de 911 en zijn zescilinder-boxer, maar op langere termijn ook dat van de huidige (en oudere) modellen met verbrandingsmotor.

De belangrijkste boodschap is dat Porsche blijft vasthouden aan de verbrandingsmotor en niet van plan is zijn meest iconische model – dat overigens 60 kaarsjes mag uitblazen in september 2023 – op te offeren. De toekomst van monsters als de Porsche 911 GT3 en GT3 RS lijkt veiliggesteld, en daar zal niemand rouwig om zijn.

Lees ook – HIF Global: synthetische brandstof voor 2 euro

 

Web Editor

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten