Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Scoops / Ook BMW sleutelt aan de naamgeving van zijn elektrische modellen

Geschreven door Klaas Janssens op 22-03-2023

Na Audi gaat ook BMW voor een nieuwe nomenclatuur voor zijn elektrische modellen. De i staat pal, maar de rest van de typebenaming zal logischer ingevuld worden. Al moet je oppassen wanneer de marketingjongens en -meisjes het over "logischer" hebben...

Bij Audi krijgen de elektrische modellen een even typebenaming, gevolgd door het bekende achtervoegsel e-Tron. De opvolger van de Audi A4 wordt dus de A5, die beschikbaar zal zijn als berline en als Avant. En de opvolger van de Audi A6 wordt de A7, behalve als hij elektrisch is. Het klinkt omslachtiger dan het eigenlijk is. Echt waar.

Intussen zijn de marketingjongens en -meisjes van BMW ook wakker geschoten. Aan de redelijk ridicule iX-benaming wordt voorlopig niet getornd, maar de voor elektrische modellen gebruikte typebenamingen worden wel aangepast. Toch als we ons mogen baseren op de gelekte patentaanvragen die ingediend werden bij het Duitse octrooibureau DPMA.

BMW iX1

eDrive verdwijnt

De elektrische modellen van BMW combineren een i met een cijfer. De elektrische versie van de 4 Reeks Gran Coupé heet dan BMW i4 en de elektrische 7 Reeks krijgt de i7-badge opgespeld. Gaat het om een SUV, dan wordt daar een X aan toegevoegd. De iX1 is elektrische versie van de BMW X1 en de iX3 van de BMW X3. Tot zover gaat het goed.

Maar die letter-cijfercombinatie van elektrische BMW-modellen wordt gevolgd door het motortype. Telt de aandrijflijn slechts een elektromotor, dan wordt de eDrive-omschrijving bovengehaald. Denk aan de BMW i4 eDrive30. Zijn er twee motoren en dus vierwielaandrijving in het spel, dan wordt die eDrive aangepast in xDrive. Nogal onnozel, eigenlijk.

BMW iX3

Nieuwe namen

Een probleem detecteren is een zaak, ook een passende oplossing verzinnen iets gans anders. Dus wordt naar het verleden gegrepen, want vroeger leek alles beter. De i-aanduiding voor elektrische modellen blijft, maar zou opgevolgd worden door een klassieke typebenaming die uit drie cijfers bestaat.

De elektrische BMW 3 Reeks zou dan niet langer de i3 eDrive40 heten, wel de i340. Bij de elektro-SUV's wordt er nog steeds een X aan de typebenaming toegevoegd. Alleen die BMW iX blijft tegenwringen.

 BMW iX

En de andere BMW-modellen?

BMW zou die nieuwe nomenclatuur niet tot enkel de elektrische i-modellen willen beperken, ook de al dan niet geëlektrificeerde modellen met verbrandingsmotoren zouden deze herwerkte naamgeving adopteren. Voor een 3 Reeks verandert er weinig, maar de SUV-modellen zouden wel anders gaan klinken. De BMW X5 xDrive40i wordt immers de X540. 

Wat BMW met de M-modellen van plan is? Onduidelijk, want hier gaan de patentaanvragen in verschillende richtingen. Er is sprake van een M350, wat ons doet denken aan de huidige BMW M340i. Maar ook van een X660, een benaming die zou verwijzen naar de BMW X6 M60i. Maar waar is die M dan naartoe?

Binnenkort weten we meer, toch als BMW besluit deze nieuwe nomenclatuur daadwerkelijk in te voeren.

Bron: BMWblog.com

 

 

 

Hoofdredacteur AutoGids

Instagram: @kjanssens_pro

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten