Samenvatting 2025 Genesis GV80 Desert Edition
- One-off als verjaardagscadeau aan Jacky Ickx
- Verhoogde ophanging en speciale off-roadbanden
- Genesis lonkt naar de autosport met WEC-programma
Hoewel Dacia en Ford best competitief voor de dag kwamen, domineerde Toyota de jongste Dakar. Met een zege voor de door het Belgische Overdrive Racing geprepareerde Hilux, bestuurd door het duo Yazeed Al Rajhi en Timo Gottschalk. Maar in het bivak genereerde een Belgische ex-winnaar van de legendarische rallyraid het meeste aandacht. De sinds 1 januari 2025 80-jarige Jacky Ickx volgde de karavaan aan het stuur van een speciale Genesis GV80 Desert Edition.
Jacky Ickx geldt als een van de meest complete autopiloten ooit. In de Formule 1 heeft hij acht zeges op zijn actief staan, de 24 Uur van Le Mans wist hij zes keer te winnen. Maar in 1983 won Ickx ook de Dakar, met een Mercedes G-Klasse die hij deelde met toenmalig filmvedette Claude Brasseur. Daarna wist hij Porsche, het merk waarmee schitterde in de enduranceracerij, te overtuigen om een Dakar-programma op te zetten. Hij finishte twee keer tweede met de Porsche 959.
Desert Edition
Maar die Desert Edition is dus geen speciale reeks van de Mercedes G-Klasse noch van de Porsche 911 Dakar. Maar een off-roadversie van de Genesis GV80, een flink uit de kluiten gewassen SUV van Hyundai's luxemerk dat vooral in de Verenigde Staten klanten probeert te vinden. De GV80 Desert Edition hult zich een een blauwe lak met witte strepen die refereert aan de helm van Jacky Ickx.
LEES OOK Interview Jacky Ickx over zijn liefde voor de Dakar
Om te vermijden dat onze nationale autosportlegende vast kwam te zitten in het woestijnzand, krikte Genesis het koetswerk van de GV80 op. De verbrede wielkasten bieden plaats aan 20-duimsvelgen, omgord met speciale terreinbanden. Verder noteren we extra verlichting in de voorbumper en op het dakrek. Het gaat om een uniek project, het is niet de bedoeling om deze Desert Edition in een gelimiteerde oplage te gaan bouwen
Waarom Genesis?
Waarom net Genesis een speciale editie aan Dakar opdraagt, lijkt een beetje merkwaardig. Tot je weet dat Jacky Ickx momenteel als Brand Ambassador werkt voor het luxemerk van Hyundai. En dan is een beetje extra aandacht mooi meegenomen, zelfs al bestond het merk nog niet toen Ickx nog koerste. Want Genesis probeert zich sinds kort ook op de kaart te zetten via de autosport. Via de enduranceracerij nog wel, de discipline waar Ickx het merendeel van zijn successen boekte.
Vanaf 2026 zal Genesis immers deelnemen aan het WEC (Wereldkampioenschap Uithouding). En dus ook aan de 24 Uur van Le Mans. Hyundai Motorsport kiest voor de LMDh-formule voor zijn toekomstige Genesis-enduranceracer. Ze gaan voor het Oreca-chassis dat ook gebruikt wordt door Acura en Alpine. Het hybride aandrijfgeheel baseert zich wellicht op een V6-krachtbron met dubbele turbo.

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!