Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuw model / Hier is de nieuwe Porsche Panamera, beschikbaar in 4 PHEV-varianten

Geschreven door Laurent Blairon op 24-11-2023

Net zoals we dat eerder zagen bij de Cayenne, ondergaat ook de Porsche Panamera een doorgedreven vernieuwingsoperatie. Toch is generatie drie eigenlijk een tweeënhalf.

De derde generatie van de Porsche Panamera blijft grotendeels trouw aan zijn bekende lijnenspel. Ook zijn afmetingen wijzigen amper: met 5.052 millimeter (of 5.202 in het geval van de Executive met lange wielbasis) is hij hooguit een handvol millimeter gegroeid. Toch weet Stuttgarts grote vijfdeurs zich ondanks die vertrouwde proporties een modernere look aan te meten.

LEES OOK Panamera krijgt Porsche Driver Cockpit van de Taycan

Vooraan zien we onder meer een nieuwe luchtinlaat vlak boven de nummerplaathouder, terwijl alle versies standaard matrix-ledkoplampen krijgen (optioneel te upgraden naar HD-exemplaren). Voorlopig tonen de Duitsers enkel de vijfdeurs, over het lot van de Sport Turismo is nog niets bekend. Het interieur verwelkomt een krachtiger infotainmentsysteem, met nieuwe functies en connectiviteitsmogelijkheden. Zo wordt het onder meer mogelijk om je auto op een afstand met je smartphone te parkeren.

2024 Porsche Panamera

PHEV: grotere batterij, dus meer rijbereik

Onderhuids krijgt de nieuwe Porsche Panamera naast een nieuwe pneumatische ophanging ook een krachtiger elektromotor voor zijn plug-inhybride varianten. Er komen vier van die stekkerversies, met als voorlopige topper de Turbo E-Hybrid, die een drukgevoede vierliter-V8 koppelt aan een elektromotor die voortaan 190 pk sterk is in plaats van 136. Samen ontwikkelen beide krachtbronnen een gezonde 680 pk en 930 Nm, genoeg voor een sprintje van 0 naar 100 km/u in 3,2 seconden en een top van 315 km/u. Anders gezegd: de nieuwe Panamera Turbo E-Hybrid is net zo snel als de ‘oude’ Turbo S E-Hybrid.

LEES OOK Vernieuwde Porsche Cayenne nog krachtiger als Turbo E-Hybrid

Nog een verschil: de batterij heeft voortaan een capaciteit van 25,9 kWh (in plaats van 17,9 kWh), wat in theorie volstaat voor 91 elektrische kilometers. Dankzij een nieuwe driefasige omvormer kan de Panamera nu wisselstroom met 11 kW laden, zodat een lege batterij in minder dan 3 uur weer vol is. Porsche plant ook nog klassieke benzinevarianten (Panamera en Panamera 4), waarvan de 2.9-V6 nu 353 pk en 500 Nm sterk is, een winst van 23 pk en 50 Nm. Zelfs die basisversie spurt al in 5,2 seconden naar 100 en verder door naar 272 km/u.

2024 Porsche Panamera

 

Redactiesecretaris/eindredacteur/testrijder AutoGids

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten