Nog niet zo lang geleden maakte Audi bekend dat het de even cijfers in de namen van zijn modellen voortaan zou voorbehouden aan puur elektrische modellen. Auto’s met (ook) een verbrandingsmotor in het vooronder zouden vanaf nu systematisch met oneven getallen worden aangeduid. Volgens die logica werd de A4 en A4 Avant eerder al opgevolgd door een A5 en A5 Avant, en zou de opvolger van de A6 met verbrandingsmotor A7 (Avant) gaan heten. Maar dat laatste bleken dealers en klanten maar niks te vinden, en dus keerde Ingolstadt op zijn stappen terug: naast de elektrische A6 e-Tron en A6 Avant e-Tron is sinds maart 2025 ook een nieuwe Audi A6 Avant te koop met verbrandingmotoren. Een maand later krijgt die breakversie nu het gezelschap van een vierdeursversie.
Geen Sportback
In navolging van zijn aartsrivalen, de BMW 5-Reeks en de Mercedes E-Klasse, blijft de Audi A6 Berline een klassieke vierdeurs, met een afzonderlijke koffer. Anders dan zijn elektrische tegenhanger is het dus geen Sportback met een vijfde deur. Omdat zo’n drievolumekoetswerk voor het doelpubliek van dit soort auto’s nu eenmaal meer status uitstraalt.
Lees ook onze Eerste Test van de Audi A6 Avant (2025).
De vierdeurs is exact even lang en breed als de A6 Avant, waarmee hij ook zijn wielbasis deelt, maar is wel een tikkeltje lager. Uiteraard is de bagageruimte hier wat minder makkelijk toegankelijk dan in de breakversie, maar het volume zelf blijft aantrekkelijk: tot 492 liter (de exacte inhoud varieert afhankelijk van de gekozen motorversie en aandrijving). Uitbreiden kan door de achterbank in drie ongelijke delen (40/20/40-verhouding) neer te klappen. Tegen meerprijs is een handsfree bediening voor het kofferdeksel mogelijk, waarbij je de koffer opent of sluit door je voet onder de bumper te bewegen. Een lichtsignaal geeft daarbij aan waar de sensor zich precies bevindt.
Recordstroomlijn
De strafste krachttoer van de Audi A6 Berline schuilt in zijn stroomlijn: met een Cx-waarde van 0,23 heeft deze nieuwe A6 de laagste stroomlijncoëfficiënt ooit voor een Audi met verbrandingsmotor. Die gunstige Cx-waarde moet uiteraard helpen om de auto minder dorstig te maken. Het motorpalet van de vierdeurs is hetzelfde als dat van de Avant: een 2.0 TFSI van 204 pk en 3.0 TFSI Quattro van 367 pk op benzine en de 2.0 TDI van 204 pk aan dieselzijde. Allemaal zijn ze uitgerust met Audi’s nieuwe MHEV Plus-systeem van elektrische ondersteuning, waarmee de auto ook (beperkt) elektrisch kan rijden. Het aangekondigde normverbruik voor de 2.0 TFSI varieert tussen 6,9 en 7,8 l/100 km; de TDI blijft beduidend spaarzamer, met 4,8 à 5,6 l/100 km (126 à 146 g/km) als officieel gemiddelde.
Prijs
De nieuwe Audi A6 Berline is vanaf half april 2025 te bestellen; de eerste leveringen worden verwacht in de zomer van 2025. De instapprijs voor de 2.0 TFSI bedraagt 56.200 euro. Meer over de technologie, de kenmerken en de uitrusting van de nieuwe A6, lees je in ons artikel over de Audi A6 Avant.

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!