Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nostalgie / Oldtimerregeling: eendracht maakt macht

Geschreven door Olivier Duquesne op 09-03-2020

De BFOV en Traxio bundelen hun krachten om de politieke wereld te overtuigen van een betere harmonisatie van de belastings-, keurings- en LEZ-regels voor oldtimers.

De situatie voor Belgische eigenaars van oude voertuigen is minder rooskleurig geworden door de organisatie van de verschillende machtsniveaus. De regels zijn soms tegenstrijdig tussen elk gewest, met bevoegdheden die soms botsen met die van de federale overheid. Dit wordt nog verder bemoeilijkt op het vlak van lage-emissiezones, waar de gemeenten gewestelijke verordeningen of besluiten moeten respecteren, terwijl ze soms een zekere autonomie ter zake hebben. En in de autosector hebben keuringscentra ook te maken met verschillende regels… Kortom, de chaos is compleet.

Samenwerking tussen BFOV en Traxio

De Belgische Federatie voor Oude Voertuigen BFOV, en Traxio, de nationale federatie van de autosector (garages, concessiehouders, enz.), hebben beslist om samen te werken in een poging de politieke wereld te overtuigen de regels logischer en eenvoudiger te maken. De BFOV groepeert 76.000 oldtimerliefhebbers verspreid over 5.000 clubs, terwijl Traxio de stem is van 9.857 ondernemingen in de verkoop en herstelling van nieuwe en tweedehandsvoertuigen. Ze gaan hun krachten bundelen, met respect voor hun specifieke kenmerken, zodat “de maatschappij en de politieke wereld een andere perceptie hebben van historische voertuigen”.

Verschillende sporen

De twee federaties steunen op de rol van morele uitlaatklep en de hobby die het bezit van een oude auto is. Eigenaars doen vaak tal van investeringen in verhouding tot het lage aantal afgelegde kilometers (gemiddeld 1.483 km/jaar). De verschillende uitgaven op de markt van oldtimers en het gebruik ervan vertegenwoordigen een jaarlijks budget van 300 miljoen euro op nationale schaal. Bovendien blijkt dat slechts 2% van de gebruikers hun oldtimers bijna dagelijks gebruikt, binnen de wettelijke limieten. De anderen zijn dus echt incidentele gebruikers voor het plezier en voor rondritten van de club. Hun milieu-impact is dus relatief laag.

LEZ

De federaties begrijpen nauwelijks de verboden die worden opgelegd in LEZ’s. Er is ook een verschil in de regels. In Brussel kan een oldtimer met O-plaat de zone binnenrijden vanaf zijn 30ste verjaardag. In Antwerpen en Gent moet hij wachten tot zijn 40ste en kan hij dit alleen met een toegangsprijs. In Wallonië wordt de vrijstelling vanaf 2023 verleend aan oldtimers van meer dan 40 jaar en over het hele gewest, op voorwaarde dat ze niet meer dan 3.000 km per jaar afleggen. Er is uiteraard meer harmonisatie nodig, vooral omdat de Europese Unie de leeftijdsgrens meestal op 30 jaar legt.

Inschrijving

Het is mogelijk om een O-plaat te verkrijgen vanaf 25 jaar na de eerste inschrijving, maar sommige gewesten hebben besloten om versoepelingen qua technische keuring pas vanaf 30 jaar of meer te laten gelden. Met verschillende regels. In Wallonië hebben oldtimers met een ‘historisch’ karakter recht op een vrijstelling die automatisch wordt vanaf het 50ste jaar. Dat is niet het geval in Brussel en Vlaanderen, waar een oldtimer van meer dan 50 jaar nog om de 5 jaar moet gekeurd worden. Toch is het keuringsbewijs in heel het land geldig.

Gewestelijke markt

Een Vlaming of een Brusselaar kan dus, in theorie, genieten van de Waalse vrijstelling. Maar hij riskeert nog steeds een uitnodiging tot technische controle van zijn voertuig te ontvangen na 5 jaar, ondanks de Waalse vrijstelling. In geval van een wegcontrole kan dit voor problemen zorgen met de lokale politie, die zich op de specifieke regels van zijn grondgebied beroept. De BFOV en Traxio hebben al aan de alarmbel getrokken. De gewestelijke en federale kabinetten verwerpen het dossier zonder een antwoord te geven. Het zou dus kunnen eindigen bij de Raad van State…

Nood aan erkenning

Deze unie toont de noodzaak van erkenning en de noodzaak om de stem van een hele economie te zijn. De milieukwesties dwingen de autoriteiten om ‘maatregelen’ te nemen. Maar ze lijken soms naast de realiteit te zijn genomen, te zien aan de reacties van Traxio en de BFOV. Dit gebrek aan harmonisatie weegt ook op de gemiddelde automobilist met een recente auto. Die soms hulpeloos kan worden door de verschillende regelgeving in België vergeleken met de buurlanden…

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten