Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nostalgie / Terug naar de toekomst met de Land Rover DC100 Sport uit 2011

Geschreven door Kevin Kersemans op 10-08-2023

AutoGids gaat back to the future. Een duik in de archieven levert deze uit 2011 stammende Land Rover DC100 Sport op. Wat maakt deze conceptcar zo bijzonder?

De huidige Land Rover Defender zag pas in 2019 het levenslicht, maar de opvolging van het oorspronkelijke model, dat was uitgegroeid tot een waar icoon, bezorgde de verantwoordelijken van het Britse merk al jaren grijze haren. Getuige de conceptcar Land Rover DC100 Sport, die al in 2011 werd voorgesteld op het salon van Frankfurt en die een voorbode was van de nieuwe Defender-generatie, toen aangekondigd voor... 2015.

LEES OOK AutoGids' Terug naar de Toekomst - modeloverzicht van A tot Z

Even voordien had Land Rover al de DC100 voorgesteld, en de DC100 Sport was in feite de cabrioversie daarvan. Of liever: de roadsterversie, met zijn halve voorruit en totaal gebrek aan dakstructuur, waardoor hij maar 1.560 mm hoog was. De DC100 Sport was ook korter dan de DC100: zijn koetswerk was slechts 4.135 mm lang en dus ook een stuk compacter dan de moderne – en volledig elektrische – baby-Defender die we verwachten voor 2026.

Avontuurlijke tweezitter

Voor de DC100 Sport haalde het designteam onder leiding van Gerry McGovern inspiratie bij de vroege Defenders met canvas dak en neerklapbare voorruit. De DC100 Sport heeft enkel voorstoelen. De 'bulten' achter de veiligheidsbeugels vormen een verwijderbare afdekkap, waaronder plaats is voor het vervoer van uitrusting voor extreme sporten. De amberkleurige metaalglanslak van het koetswerk deed volgens Land Rover denken aan de levendige okertinten van het Afrikaanse continent.

De DC100 Sport bood plaats aan twee inzittenden met daartussenin een opbergcompartiment, maar dat kon worden omgevormd tot een configuratie met drie zitplaatsen naast elkaar, zoals in de Land Rover Series 1. Nog een verwijzing naar die oermodellen zijn de centrale instrumenten, boven de versnellingspook. Alleen ging het in dit geval dan wel om een multifunctioneel aanraakscherm dat bovendien uit de auto kon worden genomen om te worden gebruikt als draagbaar navigatiesysteem, fototoestel of videocamera.

Echte Land Rover

Als goede Land Rover moest de DC100, Sport of niet, natuurlijk zijn mannetje kunnen staan op het terrein. Daartoe was de conceptcar, die op wielen van 22 duim rustte, uiteraard voorzien van vierwielaandrijving, maar ook al van diverse technologische snufje, radars en sensoren om zo efficiënt mogelijk vooruit te geraken in onherbergzame situaties. De bijzonder korte overhangen vormen daar trouwens zeker een troef bij.

Meer dan een decennium later ziet de DC100 Sport er nog altijd cool uit. Afwachten of we er ook elementen van zullen terugvinden in de aangekondigde 'baby-Defender'...

Journalist AutoGids/AutoWereld

Instagram: @kvnkrsmnsonwheels

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten