Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

prototype / IAA 2023 | Volkswagen ID. GTI Concept: ID.2all in sportoutfit

Geschreven door Werner Van Kerckhoven op 03-09-2023

Op de IAA in München stelt Volkswagen een sportieve interpretatie voor van de ID.2all Concept. Een voorbode van de eerste echte elektrische GTI uit Wolfsburg.

Terwijl Volkswagen met de ID.2all al een voorsmaakje gaf van hoe de elektrische Polo-opvolger voor 2025 er zal uitzien, overgoten de Duitsers dat prototype nu met een sportieve saus. Het resultaat heet ID. GTI, waarmee het meteen de eerste keer is dat Volkswagen zijn iconische sportlabel op een van zijn elektrische modellen kleeft. En het is meer dan enkel een leuke showcar, want het merk bevestigt meteen dat dit prototype ook een vervolg krijgt in de serieproductie.

GTI-verwijzingen

Volgens VW’s hoofddesigner Andreas Mindt vormden de krachtige lijnen van de ID.2all een gedroomd vertrekpunt voor een sportieve afgeleide. Vooraan valt meteen de zwarte splitter op, met daarboven de matzwarte luchtinlaat met honingraatmotief, getooid met twee rode sleepogen. Boven de bumper krijgt het (imitatie)radiatorrooster een rode bies en een GTI-logo.

De drie magische letters keren nog op verschillende andere plaatsen op het koetswerk terug, inclusief in het groot centraal op de achterkant van de auto, waar een diffusor en een grote dakspoiler voor nog wat meer sportieve uitstraling moeten zorgen. Opvallend zijn ook de twintigduimvelgen van deze conceptcar, geschoeid met brede en lage 245/35-banden. Met zijn 4,10 meter is de ID. GTI 5 centimeter langer dan de ID.2all, maar hij is tegelijk 3 centimeter breder (1,84 meter) en 4 centimeter lager (1,50 meter).

Interieur

Het meest opvallende aan het interieur van deze Volkswagen ID. GTI is zijn reusachtige head-updisplay, dat ook zichtbaar is voor de passagier. Afhankelijk van de gekozen rijmodus kan het de lay-out van het circuit, de raceposities en rondetijden op zowat de volledige voorruit tonen. Dat virtuele scherm vult de digitale instrumenten (10,9 duim) en het centrale aanraakscherm (12,9 duim) aan.

Uiteraard zijn er ook in het interieur verwijzingen naar de GTI-familie. Zo zien we sportstoelen met een variant op het bekende ruitjespatroon dat de GTI’s uit Wolfsburg zo na aan het hart ligt. Leuk detail: in het exemplaar van de bestuurder is een hartlogo geïntegreerd, dat pulseert wanneer de auto op slot is. Bij gebrek aan een versnellingspookknop in deze EV doet het al even iconische golfballetje hier dienst als selectieknop voor de rijmodi.

Gesimuleerd schakelen

Technische details geeft Volkswagen niet meer. Wat er onderhuids onder deze Volkswagen ID.GTI schuilt – als daar überhaupt al iets ligt – daar hebben we het raden naar. De Duitsers verklappen alleen dat deze conceptcar VW’s eerste elektrische auto is met een elektronisch gecontroleerde zelfsper op de voortrein. Wel zo opmerkelijk: via de GTI Experience Control kun je niet alleen de gebruikelijke parameters instellen, maar ook de kunstmatige motorklank… inclusief gesimuleerde schakelmomenten. De verschillende settings daarvoor zijn gebaseerd op historische GTI-modellen als de Golf I GTI, de Golf II GTI en de Golf IV GTI. Benieuwd wat daarvan overblijft op de productieversie…

Eindredacteur AutoGids

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten