Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Scoops / Volgende Maserati Quattroporte neemt Porsche Taycan in het vizier

Geschreven door Klaas Janssens op 09-11-2022

De volgende, in de loop van 2024 verwachte generatie van de Maserati Quattroporte wordt een directe rivaal voor de Porsche Taycan, want de Italiaanse sportberline zal enkel verkocht worden als 100% elektrische Folgore.

Het is druk in Modena, want Maserati maakt werk van de 100% elektrische Folgore-varianten van zowel de MC20 als de Grecale SUV. En intussen is de Italiaanse constructeur ook bezig met de ontwikkeling van de nieuwe Maserati GranTurismo/GranCabrio, die ook aangeboden zal worden met een volledig elektrische aandrijflijn. Het is dan ook de bedoeling dat het volledige gamma elektrisch wordt tegen 2030.

En er ligt nog meer werk op de plank, want in de loop van 2024 wordt de Maserati Quattroporte afgelost door de alweer zevende generatie van de sportberline. Die wordt een maatje kleiner (omdat de Ghibli geen opvolger krijgt), bouwt op de technische basis van de GranTurismo en krijgt een volledig elektrische aandrijflijn. Van verbrandingsmotoren is geen sprake meer, de volgende Maserati Quattroporte is altijd een Folgore.

Maserati Folgore

Specs en rijbereik?

Naat de specificaties en het rijbereik van de Maserati Quattroporte Folgore blijft het nog even raden. Maar dankzij de technische gegevens van de elektrische GranTurismo kunnen we ons al wel een beeld vormen, want de elektrische aandrijflijn is zowat dezelfde.

De Maserati GranTurismo Folgore gooit drie elektromotoren in de strijd, goed voor een systeemvermogen van 761 pk en een gecombineerd maximumkoppel van liefst 1.350 Nm. De elektrische coupé sprint in 2,7 seconden van 0 naar 100 km/u en in 8,8 seconden van 0 naar 200 km/u, de topsnelheid bedraagt 320 km/u. En dat ondanks een gewicht van 2.260 kilogram. De Quattroporte zou nog iets zwaarder zijn en dus wat trager zijn, maar de huidige Trofeo moeiteloos overvleugelen.

De Maserati GranTurismo Folgore beschikt over een accupakket met een capaciteit van 92,5 kWh (83 kWh netto). Dankzij een boordspanning van 800V kan je snelladen aan 270 kW. Maar hoe ver je daarmee geraakt en hoe snel je de batterijen effectief kan opladen, moet nog blijken. Hoe dan ook, de Mercedes-AMG EQE en de Porsche Taycan krijgen er hoe dan ook een leuke speelkameraad bij.

Bron: AutoCar // Foto's: Maserati Quattroporte Trofeo

Hoofdredacteur AutoGids

Instagram: @kjanssens_pro

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten