Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Veiligheid / Euro NCAP: goede punten voor Honda en DS, Dacia (opnieuw) slechte leerling

Geschreven door Frédéric Kevers op 13-04-2022

Euro NCAP heeft een nieuwe reeks crashtests uitgevoerd. Daarbij kregen de nieuwe DS 4 en Honda HR-V vier sterren, terwijl de Dacia Jogger genoegen moet nemen met slechts één ster.

De resultaten van de jongste Euro NCAP-veiligheidsbeoordelingen zijn bekend. Terwijl die van de DS 4 en de Honda HR-V positief zijn, kan dat niet worden gezegd van de Dacia Jogger. De nieuwste aanwinst van de Roemeense familie erft de score van de eerder geteste Sandero Stepway, gewogen volgens de nieuwe testnormen. En dat is nadelig voor Dacia’s cross-over, die niet verder komt dan één ster.

Raadpleeg hier de evaluatiefiche van de DS 4, de Honda HR-V en de Dacia Jogger.

Euro NCAP - April 2022 - DS 4 - Honda HR-V - Dacia Jogger

4 (of 5) sterren

We komen nog terug op de Dacia Jogger, die geen crashtests als zodanig onderging, maar de andere twee modellen die door Euro NCAP voor de goede zaak' werden stukgemaakt, blonken meer uit, ondanks de nog strengere criteria voor 2022. De beste leerling van deze lichting, de DS 4, kreeg een score van 4 sterren in standaardlivrei en zelfs de maximale score van 5 sterren in de hogere uitrustingsniveaus, die beter zijn uitgerust op het gebied van rijhulpsystemen. Wat de passieve veiligheid betreft, biedt de Fransman een zeer goede bescherming van de inzittenden (85% voor volwassenen en 86% voor kinderen) en van de zwakkere weggebruikers (74%), onder meer dankzij de actieve motorkap die omhoog gaat bij een botsing met een voetganger of fietser). De basisversie moet het echter doen met een gemiddelde score van 65% op het gebied van rijhulpsystemen. Om hetzelfde niveau van ‘actieve’ bescherming te genieten als zijn referentieconcurrenten moet voor de DS 4 het vakje Safety Pack Plus aangevinkt zijn in de optielijst. Daarmee kan hij 5 sterren claimen.

Een andere nieuwkomer die het er goed afbrengt, is de nieuwe Honda HR-V, een compacte hybride SUV van de Japanse fabrikant, die ook 4 sterren krijgt. Over het algemeen had hij op 5 sterren kunnen mikken, maar het gebrek aan bescherming voor kinderen op de achterbank weerhoudt hem met een eerder middelmatige score van 75% toch van dat maximum aantal sterren. Met 82% voor de bescherming van volwassen inzittenden, 72% voor die van kwetsbare weggebruikers en zelfs 78% voor de veiligheidsuitrusting doet de Japanse SUV het nog steeds goed en is hij in dit opzicht duidelijk beter dan de DS 4 in basisuitvoering.

Euro NCAP - April 2022 - DS 4 - Honda HR-V - Dacia Jogger

1 ster voor de Dacia Jogger

De Dacia Jogger, die het platform van de Sandero Stepway deelt, werd niet ‘in situ’ geëvalueerd door EuroNCAP, dat gewoon de score van de Sandero heeft genomen en deze heeft gewogen volgens de nieuwe 2022-criteria en bepaalde specifieke kenmerken van de Jogger, die plaats biedt aan 7 passagiers dankzij een derde rij stoelen. De twee stoelen op de derde rij hebben geen gordelverklikker, wat van invloed is op de eindscore. En aangezien de Sandero Stepway al slechts 2 sterren had gekregen, is de Dacia Jogger gedegradeerd tot slechts 1 ster. Naast de gemiddelde scores voor de bescherming van volwassenen (70%) en kinderen (69%), schiet de Jogger vooral tekort op het gebied van de bescherming van kwetsbare weggebruikers (41%) en elektronische veiligheidsuitrusting (39%). Een logisch gevolg van zijn low cost ontwerp en dus van een beperkt technologisch arsenaal.

Web Editor

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten