Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Veiligheid / Tesla schaft Park Assist af

Geschreven door Frédéric Kevers op 06-10-2022

De Amerikaanse constructeur zal niet langer ultrasone sensoren gebruiken en voor onbepaalde tijd Tesla's op de markt brengen zonder parkeerhulp of de Summon-functie.

Tesla had al aangekondigd dat het zijn autonome rijhulpsysteem wilde beperken tot alleen camera's. Dit betekent dat Tesla's niet langer gebruik zullen maken van ultrasone sensoren of lidartechnologie, enzovoort. Aangezien Tesla nog geen alternatief heeft ontwikkeld, zal het auto's leveren zonder parkeerradar en de (Smart) Summon-functie, waarmee je je auto op afstand kunt ‘oproepen’ als hij geparkeerd staat, zodat hij naar je toe kan komen, zonder bestuurder. Het gaat om alle modellen, te beginnen met de Tesla Model 3 en Model Y in de komende maanden.

Tijdelijk

In eerste instantie zijn het de ‘kleine’ modellen, de Model 3 en Model Y, die verstoken zullen blijven van deze ultrasone sensoren. Als gevolg daarvan zullen Park Assist, Autopark, Summon en Smart Summon gedurende een "korte overgangsperiode" niet langer beschikbaar zijn op deze modellen. Daarna volgen de Model S en Model X. Hoewel Tesla spreekt van een tijdelijke situatie, zijn er geen details gegeven over de exacte duur van deze onbeschikbaarheid.

LEES OOK Tesla stopt met radars voor autonoom rijden

Alle voertuigen zonder deze functies zullen ze echter via een over the air update kunnen terugkrijgen zodra het "vision-based occupancy network" is geperfectioneerd. Dat netwerk van camera's wordt momenteel getest in Tesla's autonome rijsysteem FSD (Full Self-Driving) en zou dezelfde taken moeten kunnen uitvoeren als de traditionele ultrasone sensoren tot nu toe.

LEES OOK Elektrische Volvo XC90 krijgt lidar voor autonoom rijden

Tesla's systeem zou veiliger zijn

Volgens Tesla (te nemen met een korreltje zout dus) hebben zijn rijassistentiesystemen – Autopilot en FSD – hun veiligheidscompetenties al "behouden of verbeterd". Een verrassende uitspraak als je bedenkt dat de constructeur door de NHTSA wordt onderzocht met betrekking tot zijn autonome rijhulpsystemen na een toename van meldingen van spookremmen en ongelukken met Tesla-auto's bij het gebruik van onder meer Autopilot.

De Amerikaanse autofabrikant verklaarde echter: "Gezien de progressieve verbeteringen die al zijn doorgevoerd met Tesla Vision, en de toekomstige verbeteringen en mogelijkheden van Autopilot geloven we dat dit de beste strategie is voor de toekomst van Autopilot en de veiligheid van onze klanten.” Toch stellen we ons de vraag waarom Tesla de ultrasone sensoren verwijdert vòòrdat Tesla Vision volledig werkzaam en operationeel is

Web Editor

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten