- Score redactie 14.90 /20
Want lange ritten, dat is voor de Bigster Hybrid 155 geen enkel probleem: met de tank van 50 liter helemaal gevuld haal je met ons gemiddelde testverbruik van 6,1 l/100 km 820 kilometer tussen twee tankbeurten. Of zelfs nog wat meer als je de snelweg mijdt: op een parcours dat bestond uit stadsverkeer en bebouwde kom lieten we 5,2 l/100 km optekenen, en na een ecorun, met een ei onder het gaspedaal en een maximaal gebruik van de energierecuperatie, haalden we zelfs 4,6 l/100 km. Dat zijn stuk voor stuk indrukwekkende resultaten voor een SUV van dit formaat, die bewijzen dat een zelfopladende hybride voor de particulier die nog niet warmloopt voor een EV, een erg aantrekkelijk alternatief kan zijn.
Aantrekkelijk is ook de prijs van deze Bigster: voor deze Hybrid 155-aandrijving beginnen de prijzen bij 28.890 euro voor de uitvoering Expression (de Mild Hybrid 140 bestaat ook nog in het instapniveau Essential, voor 23.990 euro). Voor de hier geteste Hybrid 155 Journey moet je minstens 30.690 euro ophoesten, maar daarvoor krijg je wel een rijkelijke uitrusting in de plaats. Zelf zouden we daaraan dan nog het City Pack toevoegen, dat voor 450 euro de 360-gradencamera combineert met parkeersensoren vooraan en een dodehoekcontrole, net als het Winter Pack 1, met verwarming voor stuurwiel, voorstoelen, ruitensproeiers en voorruit (500 euro).
Directe rivalen?
Als er dan nog wat budget overblijft, kun je ook nog opteren voor het panoramische open dak (850 euro), een dak in contrasterende kleur (250 euro, maar enkel te combineren met een koetswerk in Indigoblauw of Schaliegrijs), een haaienvinantenne (180 euro), de moduleerbare dakrails (255 euro) of een sleephaak (864 euro). Ook een reservewiel is mogelijk, maar wie dat thuiskomertje bestelt (150 euro), schiet er wel de moduleerbaarheid van de dubbele koffervloer bij in.
Rechtstreekse rivalen heeft deze Bigster Hybrid niet meteen. De MG ZS Hybrid+ en Renault Symbioz Full Hybrid (die voor vergelijkbare prijzen wel knapper is afgewerkt vanbinnen) zijn wat compacter en minder ruim, terwijl even grote hybride SUV’s (genre Citroën C5 Aircross, Ford Kuga of Renault Austral) vlotjes 10.000 à 15.000 euro meer moeten kosten. Waardoor als puntje bij paaltje komt, de voornaamste concurrenten alsnog uit eigen stal lijken te komen, in de vorm van de Jogger en Duster Hybrid.
De iets grotere longinhoud van zijn aandrijfgeheel maakt de Bigster fiscaal net iets minder interessant dan de Duster Hybrid, behalve wat de Vlaamse belasting op inverkeerstelling betreft: die houdt enkel rekening met de CO2-uitstoot, en op dat vlak is de Bigster in het voordeel. Hoe dan ook zijn de bedragen beperkt: 112,29 euro BIV en 292,29 euro jaarlijkse verkeersbelasting in Vlaanderen, en 123 euro en 407,22 euro in de andere gewesten.
Geteste versie
| Dacia Bigster Hybrid 155 Journey | |
| Verbruik gemengd | 4.5 l/100 km |
| CO2-uitstoot | 103 g/km |
| 0 tot 100 km/u | 0,00 sec. |
| 1000m vanuit stilstand | NB |
| Kostprijs per km | 0,39 € |
| VAA per maand | NB |
- Score eigenaars /20
In dit artikel : Dacia, Dacia Bigster