Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Uw Facebook-account is niet verbonden aan een account op de site. Schrijf je van tevoren in

Als u zich net hebt geregistreerd bij Facebook, laadt u de pagina over enkele ogenblikken opnieuw terwijl uw registratie volledig is geactiveerd.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / 2025 Dacia Bigster Hybrid 155 (Journey)

Geschreven door Frédéric Kevers op

Met de Bigster waagt Dacia zich voor het eerst in een hoger marktsegment, waar al wat vaker met het hart dan (enkel) met het verstand wordt gekocht. Het maakt dat deze bijna 4,60 meter lange SUV meer moest zijn dan alleen maar een ‘Duster met een grotere koffer’…

31.190 €
  • Score redactie 14.90 /20

Dat de Bigster op de fundamenten rust van de huidige Duster, merk je ook meteen binnenin, aan de manier waarop zijn dashboard is opgebouwd. Het digitale instrumentenpaneel van 7 duim achter het stuur oogt vrij basic, maar het is wel goed leesbaar en toont alles wat je moet weten. Het centrale scherm van 10,1 duim beschikt vanaf de Journey standaard over het Media Nav Live-pakket (een optie van 550 euro op de Expression), dat voorziet in navigatie, maar ook de 3D Sound by Arkamis-geluidsinstallatie met zes speakers omvat.

De centrale interface reageert vrij goed op aanrakingen en is al bij al logisch ingedeeld. Je bedient er het gros van de functies mee, inclusief de verwarming voor de stoelen, het stuur en de voorruit (Winter Pack 1 van 500 euro); voor de klimaatregeling zelf zijn er nog echte knoppen onder de centrale verluchtingsmonden. Het dashboard is degelijk geassembleerd en ziet er goed uit, wat ten dele compenseert voor de alomaanwezige harde kunststoffen (ook al hebben de ontwerpers die proberen te camoufleren door voor sommige oppervlakken met grafische motieven te werken).

Net zoals in de Duster ogen de stoelen knap. Ze zitten best comfortabel, maar bieden op lange ritten onvoldoende steun. Een primeur bij Dacia is dat de bestuurdersstoel elektrisch kan worden versteld – zij het enkel in de hoogte en qua rugleuning; naar voren en naar achteren schuiven gebeurt nog manueel. De binnenruimte nam ten opzichte van de Duster nog toe, dankzij de 4,5 centimeter langere wielbasis. In de koffer kun je 612 liter kwijt, uit te breiden naar 1.912 liter met de achterbank neer. Vergeleken met de Duster Hybrid (496 en 1.609 liter) is dat respectievelijk 116 en 306 liter meer. Praktisch is het interieur eveneens, al bleek er nergens plaats te zijn voor een grote fles water, noch in de deurbakken, noch in de centrale bekerhouder.

In dit artikel : Dacia, Dacia Bigster

Web Editor

Tests

Onze tests