- Score redactie 14.90 /20
Dat de Bigster op de fundamenten rust van de huidige Duster, merk je ook meteen binnenin, aan de manier waarop zijn dashboard is opgebouwd. Het digitale instrumentenpaneel van 7 duim achter het stuur oogt vrij basic, maar het is wel goed leesbaar en toont alles wat je moet weten. Het centrale scherm van 10,1 duim beschikt vanaf de Journey standaard over het Media Nav Live-pakket (een optie van 550 euro op de Expression), dat voorziet in navigatie, maar ook de 3D Sound by Arkamis-geluidsinstallatie met zes speakers omvat.
De centrale interface reageert vrij goed op aanrakingen en is al bij al logisch ingedeeld. Je bedient er het gros van de functies mee, inclusief de verwarming voor de stoelen, het stuur en de voorruit (Winter Pack 1 van 500 euro); voor de klimaatregeling zelf zijn er nog echte knoppen onder de centrale verluchtingsmonden. Het dashboard is degelijk geassembleerd en ziet er goed uit, wat ten dele compenseert voor de alomaanwezige harde kunststoffen (ook al hebben de ontwerpers die proberen te camoufleren door voor sommige oppervlakken met grafische motieven te werken).
Net zoals in de Duster ogen de stoelen knap. Ze zitten best comfortabel, maar bieden op lange ritten onvoldoende steun. Een primeur bij Dacia is dat de bestuurdersstoel elektrisch kan worden versteld – zij het enkel in de hoogte en qua rugleuning; naar voren en naar achteren schuiven gebeurt nog manueel. De binnenruimte nam ten opzichte van de Duster nog toe, dankzij de 4,5 centimeter langere wielbasis. In de koffer kun je 612 liter kwijt, uit te breiden naar 1.912 liter met de achterbank neer. Vergeleken met de Duster Hybrid (496 en 1.609 liter) is dat respectievelijk 116 en 306 liter meer. Praktisch is het interieur eveneens, al bleek er nergens plaats te zijn voor een grote fles water, noch in de deurbakken, noch in de centrale bekerhouder.
In dit artikel : Dacia, Dacia Bigster