Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Uw Facebook-account is niet verbonden aan een account op de site. Schrijf je van tevoren in

Als u zich net hebt geregistreerd bij Facebook, laadt u de pagina over enkele ogenblikken opnieuw terwijl uw registratie volledig is geactiveerd.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / 2025 Dacia Bigster Hybrid 155 (Journey)

Geschreven door Frédéric Kevers op

Met de Bigster waagt Dacia zich voor het eerst in een hoger marktsegment, waar al wat vaker met het hart dan (enkel) met het verstand wordt gekocht. Het maakt dat deze bijna 4,60 meter lange SUV meer moest zijn dan alleen maar een ‘Duster met een grotere koffer’…

31.190 €
  • Score redactie 14.90 /20

Als nieuwe vaandeldrager binnen het Dacia-gamma heeft de Bigster niet alleen recht op enkele nieuwe uitrustingselementen, maar mag hij ook een nieuw aandrijf­geheel introduceren. Die Hybrid 155 neemt het werkingsprincipe over van de binnen de Renault-groep al langer ­bekende full ­hybrid-technologie, waarbij een atmosferische benzineviercilinder met Atkinson-cyclus gecombineerd wordt met een elektromotor, een starter-alternator en een gerobotiseerde versnellingsbak (met klauwkoppelingen) met vier verhoudingen voor de benzinemotor en twee voor de elektro-unit.

Tot daar niets nieuws onder de zon, zij het dat de Bigster de 1.6-benzinemotor uit de Duster en co inruilde voor een krachtigere – en zachtere – 1.8. Daarmee ontwikkelt dit aandrijfgeheel in totaal 155 pk, een winst van 15 pk ten opzichte van de ‘oude’ variant in de Duster. Gek genoeg blijft het gecumuleerde koppel daarentegen ongewijzigd (205 Nm); vermoedelijk kan de versnellingsbak niet meer aan.

De elektromotor krijgt zijn stroom uit een klein batterijpack van 1,4 kWh (bruto), ondergebracht onder de laadvloer. Bemerk dat de Hybrid 145 net als de 1.2 Mild Hybrid 140 een doodgewone voorwieltrekker blijft; wie een vierwielaangedreven Bigster wil, krijgt nog de 130 pk-variant van diezelfde 1.2 Mild Hybrid. In dat geval mag je tot 1.500 kilogram achter de auto hangen, tegenover 1.000 kilogram voor deze full hybrid.

My Safety

Voor de rest loopt de technologie van de Bigster gelijk met die van de Duster. Ook hij kan besteld worden met een automatische klimaatregeling met twee zones, een parkeerassistent met 360-gradencamera of een gemotoriseerde kofferklep. Wat de rijhulpsystemen betreft, kan Dacia’s grootste SUV rekenen op een snelheidsregelaar en -begrenzer, automatische koplampen met grootlichtassistent, een noodremhulp, verkeersbordherkenning, een dodehoekcontrole, een spoorassistent en alle andere systemen die van Europa verplicht zijn. Handig is de shortcut waarmee je al te ijverige assistenten en waarschuwingen makkelijk kunt uitschakelen. De instellingen daarvoor leg je eenmalig vast in het My Safety-menu. 

  • Geteste versie

  • dacia Bigster Hybrid 155 Journey

  • Categorieën

    • SUV's & Crossovers

    Brandstof

    • HYBG

    CO2

    103 tot 107gr WLTP

    Vermogen

    158 CV

    Lengte

    4570 m

    Koffervolume

    546 tot 1851 L

In dit artikel : Dacia, Dacia Bigster

Web Editor

Tests

Onze tests