- Score redactie 14.90 /20
Als nieuwe vaandeldrager binnen het Dacia-gamma heeft de Bigster niet alleen recht op enkele nieuwe uitrustingselementen, maar mag hij ook een nieuw aandrijfgeheel introduceren. Die Hybrid 155 neemt het werkingsprincipe over van de binnen de Renault-groep al langer bekende full hybrid-technologie, waarbij een atmosferische benzineviercilinder met Atkinson-cyclus gecombineerd wordt met een elektromotor, een starter-alternator en een gerobotiseerde versnellingsbak (met klauwkoppelingen) met vier verhoudingen voor de benzinemotor en twee voor de elektro-unit.
Tot daar niets nieuws onder de zon, zij het dat de Bigster de 1.6-benzinemotor uit de Duster en co inruilde voor een krachtigere – en zachtere – 1.8. Daarmee ontwikkelt dit aandrijfgeheel in totaal 155 pk, een winst van 15 pk ten opzichte van de ‘oude’ variant in de Duster. Gek genoeg blijft het gecumuleerde koppel daarentegen ongewijzigd (205 Nm); vermoedelijk kan de versnellingsbak niet meer aan.
De elektromotor krijgt zijn stroom uit een klein batterijpack van 1,4 kWh (bruto), ondergebracht onder de laadvloer. Bemerk dat de Hybrid 145 net als de 1.2 Mild Hybrid 140 een doodgewone voorwieltrekker blijft; wie een vierwielaangedreven Bigster wil, krijgt nog de 130 pk-variant van diezelfde 1.2 Mild Hybrid. In dat geval mag je tot 1.500 kilogram achter de auto hangen, tegenover 1.000 kilogram voor deze full hybrid.
My Safety
Voor de rest loopt de technologie van de Bigster gelijk met die van de Duster. Ook hij kan besteld worden met een automatische klimaatregeling met twee zones, een parkeerassistent met 360-gradencamera of een gemotoriseerde kofferklep. Wat de rijhulpsystemen betreft, kan Dacia’s grootste SUV rekenen op een snelheidsregelaar en -begrenzer, automatische koplampen met grootlichtassistent, een noodremhulp, verkeersbordherkenning, een dodehoekcontrole, een spoorassistent en alle andere systemen die van Europa verplicht zijn. Handig is de shortcut waarmee je al te ijverige assistenten en waarschuwingen makkelijk kunt uitschakelen. De instellingen daarvoor leg je eenmalig vast in het My Safety-menu.
-
Geteste versie
-
dacia Bigster Hybrid 155 Journey
-
Categorieën
- SUV's & Crossovers
Brandstof
- HYBG
CO2
103 tot 107gr WLTP
Vermogen
158 CVLengte
4570 m
Koffervolume
546 tot 1851 L
In dit artikel : Dacia, Dacia Bigster