Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Uw Facebook-account is niet verbonden aan een account op de site. Schrijf je van tevoren in

Als u zich net hebt geregistreerd bij Facebook, laadt u de pagina over enkele ogenblikken opnieuw terwijl uw registratie volledig is geactiveerd.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / 2025 Dacia Bigster Hybrid 155 (Journey)

Geschreven door Frédéric Kevers op

Met de Bigster waagt Dacia zich voor het eerst in een hoger marktsegment, waar al wat vaker met het hart dan (enkel) met het verstand wordt gekocht. Het maakt dat deze bijna 4,60 meter lange SUV meer moest zijn dan alleen maar een ‘Duster met een grotere koffer’…

31.190 €
  • Score redactie 14.90 /20

Van het relatief bescheiden CMF-B-platform met zijn pseudo-MacPhersons vooraan en zijn torsieas achteraan hoef je geen wonderen te verwachten qua dynamiek. Daar ligt uiteraard ook de roeping van deze Bigster niet, en dus heeft Dacia maar meteen de klemtoon op comfort gelegd en deze SUV riante veerwegen meegegeven. Evenwel zonder dat de koetswerkondersteuning daardoor in het gedrang zou komen: rol-, duik- en steigerneigingen worden keurig afgeremd. Je voelt ze echter wel, zodat deze Bigster bijna van nature uitnodigt tot een rustige rijstijl, waarbij je volop kunt genieten van de souplesse van dit hybride aandrijfgeheel.

Inderdaad, ‘souplesse’: de komst van een verbrandingsmotor met wat meer body én een nieuwe, meer verfijnde sturingssoftware heeft grotendeels komaf gemaakt met de schokken en aarzelingen die Renaults Full Hybrid tot nog toe verweten konden worden (bijvoorbeeld bij tussenversnellingen, of in gestremd verkeer met veel tempovariaties). Anders gezegd, dit nieuwe hybride geheel werkt veel vloeiender en minder luidruchtig dan het oude, en draagt zo dubbel bij tot het comfort. Dat het stuur ietwat vaag en onnauwkeurig is en bovendien maar weinig feedback geeft, hoeft de goede huisvader niet te storen.

Als Hybrid 155 mag deze Bigster dan wel slechts een voorwieltrekker zijn, maar dankzij zijn riante bodemvrijheid en zijn nog enigszins redelijke banden – zelfs de optionele negentienduimvelgen houden het bij 205/55-rubber – vormt een onverharde bos- of veldweg geen enkele uitdaging. De ophanging verteert zelfs grotere putten en groeven zonder verpinken, en in een verbazingwekkende stilte. Licht offroadwerk is daarmee geen probleem, maar voor echt veeleisende omstandigheden heb je toch echt vierwielaandrijving nodig, en die is dus niet te combineren met dit aandrijfgeheel…

Ecoscore

Zonde, want die Hybrid 155 is bijzonder overtuigend. Ondanks de bescheiden ­batterijcapaciteit schakelt de auto zo vaak mogelijk over op een uitstootvrije aandrijf­modus in de stad of in dorpskernen. Bovendien begin je er gauw plezier in te scheppen om het spel van de Eco Monitor mee te spelen, die je aanmaant om maximaal te anticiperen en zo je ecoscore (en je verbruik) te verbeteren. Op de snelweg blijft de verbrandingsmotor doorgaans vrij discreet; alleen als je het gaspedaal wegtrapt, of als hij aan de slag moet omdat de stroom in de batterij is opgebruikt, hoor je hem echt.
Het gros van de tijd rij je echter in een ruime en zachte cocon, waarin ook de ergonomie verzorgd is.

Ondanks zijn lengte van 4,57 meter blijft de Bigster verrassend wendbaar, en het zicht naar voren is uitstekend. Helemaal perfect is het plaatje evenwel niet. Op de snelweg steken bijvoorbeeld stroomlijngeluiden de kop op, en ook het gebrek aan steun van de stoelen laat zich na een tijdje voelen. Akkoord, deze Dacia is niet gemaakt om de Stelvio of de Grossglockner te gaan temmen, maar een rugleuning met wat meer steun en een wat steviger vulling had het zitcomfort tijdens langere ritten zeker deugd gedaan.

In dit artikel : Dacia, Dacia Bigster

Web Editor

Tests

Onze tests

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars