Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Uw Facebook-account is niet verbonden aan een account op de site. Schrijf je van tevoren in

Als u zich net hebt geregistreerd bij Facebook, laadt u de pagina over enkele ogenblikken opnieuw terwijl uw registratie volledig is geactiveerd.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / 2025 Renault 4 E-Tech Electric 150 HP Comfort Range (Iconic)

Geschreven door Laurent Blairon op

Wil de elektrische R5 vooral charmeren met zijn retromoderne koetswerkontwerp, dan probeert de nieuwe Renault 4 ook wat praktisch gemak onder die nostalgische designformule te roeren. Gaat die gezinsgerichte insteek ten koste van het sexappeal?

37.100 €
  • Score redactie 16.60 /20

Het gamma van de 4 E-Tech Electric is voorlopig nog niet bijster uitgebreid. De minst dure is de 120 hp Urban Range Evolution, voor 29.990 euro. Het is meteen ook het enige uitrustingsniveau waarin dat ­‘kleine’ aandrijfgeheel bestaat. Voor de 150 pk-versie met 52 kWh-batterij in dezelfde Evolution-uitvoering ben je 32.900 euro kwijt, waarna je nog kunt upgraden naar de Techno (34.900 euro) en de hier geteste Iconic (36.900 euro).

In absolute termen zijn dat erg stevige bedragen voor particuliere kopers, maar het is geen geheim dat elektrische auto’s vooral op naam van (fleet)bedrijven worden ingeschreven, en op dat vlak lijkt zo’n 4 E-Tech 150 hp Iconic ons een competitief aanbod. Behalve dan dat die fleetmarkt een duidelijke voorkeur heeft voor premiummodellen. Kortom, het is zeker nog geen gewonnen spel…

Klanten ronselen

Nu kan de elektrische 4 ongetwijfeld wel wat stemmen ronselen met zijn ‘fun’-kantje, want zeg nu zelf, zo’n gepersonaliseerde 4 ziet er ineens toch een pak minder zakelijk (lees: saai) uit dan de zoveelste grijze of zwarte SUV. Dat je er meer mee opvalt in het straatbeeld, kan een troef zijn voor kleine zelfstandigen en ondernemers om hun business in de verf te zetten.

Hoe dan ook zouden we kopers aanraden nog wat budget achter de hand te houden voor enkele opties. Te beginnen bij dat panoramische open dak van canvas van 92 bij 80 centimeter, Plein Sud gedoopt, waarmee je de 4 transformeert in een pseudocabrio. Wordt binnenkort leverbaar, een prijs was bij het schrijven nog niet bekend.

Weg van de snelweg

Tot slot gaan we nog even dieper in op het verbruik van deze 4 E-Tech Electric Comfort Range. Dat viel in de stad goed mee, met een minimum van 13,1 kWh/100 km. De snelweg blijkt zoals verwacht minder zijn vriend: bij 130 km/u zit je vlot aan 20 kWh/100 km en meer, zodat je met een volle batterij nog maar 250 kilometer haalt. Een iets minder zware voet doet wonderen: bij 110 km/u zakt het verbruik richting 16 kWh/100 km.

Ons algemene gemiddelde bedroeg 14,9 kWh/100 km, wat overeenkomt met een rijbereik van ongeveer 350 kilometer. Met als kanttekening dat onze test verliep onder ideale klimatologische omstandigheden, bij temperaturen van 25 graden Celsius.

Geteste versie

Verbruik gemengd NB
CO2-uitstoot 0 g/km
0 tot 100 km/u 0,00 sec.
1000m vanuit stilstand NB
Kostprijs per km 0,37 €
VAA per maand NB
  • Score eigenaars /20

In dit artikel : Renault, Renault 4

Redactiesecretaris/eindredacteur/testrijder AutoGids

Tests

Onze tests