- Score redactie 16.60 /20
Terwijl het AmpR Small-platform nieuw ontwikkeld werd, zijn de batterijen en de elektromotor van de 4 E-Tech verwant aan die van de Megane en Scenic E-Tech Electric. Zoals alle elektrische Renaults is die laatste dus van het synchrone type, maar dan met een extern opgewekt magnetisch veld in plaats van permanente magneten. Er komen dus geen zeldzame aardmetalen aan te pas, waarvan de ontginning duur is én een grote impact op het milieu heeft.
Concreet neemt de 4 E-Tech de aandrijfgehelen over uit de 5, op de instapversie met 95 pk na dan – mogelijk volgt die nog, maar zeker is dat niet. Op dit moment begint het gamma dus bij de motor met 120 pk, een variant die altijd gecombineerd wordt met de kleine batterij van 40 kWh (en 237 kilogram) en officieel een rijbereik van 308 kilometer haalt. De hier geteste 150 pk-versie krijgt een cellenpakket van 52 kWh (en 297 kilogram) en komt daar volgens de WLTP-cyclus tot 409 kilometer ver mee, afhankelijk van de gekozen uitrustingsvariant.
Niet zo snel snelladen
Ook qua oplaadcapaciteiten doet de 4 niet beter dan de 5, wat erop wijst dat Renault ook deze cross-over eerder ziet als een veelzijdige stadsauto, eerder dan als een ideale reisauto. Aan een snellader op gelijkstroom haalt de 4 E-Tech maximaal 100 kW (en zelfs maar 80 kW met de kleine batterij). Zelfs met de preconditionering van de cellen betekent dat toch dat je als snel op 35 minuten mag rekenen om het batterijpeil van 10 naar 80 procent te krijgen – wat met ons praktijkverbruik op de snelweg (zie Budget) overeenkomt met het recupereren van amper 200 kilometer rijbereik.
En dat is dan nog gerekend in ideale omstandigheden; wij hebben die laadpiek zelden gehaald. Wisselstroom laden kan driefasig met 11 kW, waarmee de 4 E-Tech wél voldoet aan de norm. Al is het toch jammer dat Renault niet de 22 kW-lader aanbiedt uit de Megane en Scenic E-Tech, nu steeds meer openbare laadpalen 22 kW leveren.
V2G en V2L
De 4 compenseert dat met zijn bidirectionele laadcapaciteiten, waarmee hij niet alleen stroom van het net kan halen, maar ze er ook weer kan opzetten (V2G). Een slim gebruik daarvan kan je enkele honderden euro’s per jaar opleveren, maar dan heb je wel een speciaal energiecontract nodig én een aangepast laadstation (dat Renault via zijn Mobilize-afdeling verkoopt). Allemaal in theorie dan, want in België zit die V2G-technologie nog in een testfase.
Wél al bruikbaar bij ons is de V2L-functie, die via een speciale adapter (200 euro) elektrische apparaten tot 3.700 watt van stroom kan voorzien. Handig om tijdens een tripje naar zee of de Ardennen een koffiezet of elektrische barbecue te kunnen gebruiken, of ter plekke je e-bike bij te laden. Eveneens handig: de plug-and-charge-functie waarover de 4 in navolging van de 5 beschikt. Daarmee hoef je aan een laadstation niet eerst een badge aan te bieden; gewoon inpluggen en het laden start vanzelf.
Veiligheid
Zelfs in de basisversie Evolution is de veiligheidsuitrusting al uitgebreid. Een automatische noodremhulp die voetgangers én fietsers herkent, is anno 2025 een vanzelfsprekendheid op een stadsauto. De waarschuwing voor zijdelings verkeer bij het achteruitrijden, inclusief automatische remfunctie, is hier extra nuttig, want het zicht (schuin) naar achteren in de 4 is niet denderend. Vandaar dat we ook blij waren met de dodehoekcontrole, en de waarschuwing voor naderend verkeer bij het uitstappen.
Die laatste functies zijn wel voorbehouden aan de duurdere varianten, en dan nog enkel als optie. Ze maken deel uit van een veiligheidspakket van 850 euro op de Techno en 650 euro op de Iconic, dat verder ook nog de automatische spoorassistent omvat, die in combinatie met de adaptieve snelheidsregelaar semiautonoom rijden op niveau 2 mogelijk maakt. Die laatste functie blijkt in de praktijk overigens vrij goed te werken. Minder enthousiast zijn we over de aandachtscontrole, die naar ons gevoel net iets te snel panikeert.
-
Geteste versie
-
renault 4 150 hp comfort range iconic
-
Categorieën
- SUV's & Crossovers
Brandstof
- ELEC
CO2
-
Vermogen
150 CVLengte
4143 m
Koffervolume
420 tot 1405 LElektrische batterij
397 km - 15.1kWh/100km52 kWh - 11 kW (AC) - 100 kW (DC)